Cameratoezicht

vrijdag 12 juni 2009

Veenendaal plaats camera’s in het centrum om de veiligheid te vergroten. Camera’s werken preventief en beelden helpen bij het opsporen van strafbare feiten. De objectieve veiligheid is moeilijk te meten. Wel blijkt dat camera’s het gevoel van veiligheid vergroot en raddraaiers zich minder snel misdragen.
Voor de Christenunie geldt het waarborgen van de veiligheid voor inwoners als hoge prioriteit.

Voor onze fractie is al jaren duidelijk dat cameratoezicht een bijdrage kan leveren aan veiligheid. In ons verkiezingsprogramma 2006-2010 besteden we al volop aandacht aan cameratoezicht. Overigens zijn er al veel camera’s in winkels en bij pinautomaten , stadion, evenementenhallen e.d. Camera’s zijn daar al heel normaal en geaccepteerd door de meeste mensen. De preventieve werking is dan duidelijk. Soms, onder strenge voorwaarden, voor het vastleggen van strafbare feiten.

Helaas constateren we dat er in Veenendaal inderdaad sprake is van situaties die cameratoezicht vergen. In het horecagebied, vooral in het weekend.

Wij maken ons ook zorgen over de overlast bij de Ellekoot. We hebben de burgemeester gevraagd hier bijzondere aandacht aan te geven. Als daar camera’s nodig zijn, komt de burgemeester met een voorstel naar de gemeenteraad.

Archief > 2009