ChristenUnie wil Dragonderpark uitbreiden en opwaarderen

dinsdag 24 maart 2009

Het vertrek van tuincentrum Van Ginkel maakt de weg vrij voor uitbreiding van het Dragonderpark of voor woningbouw. De ChristenUnie heeft samen met GroenLinks en PvdA een motie voorbereid om het bestaande park en de nieuwbouw in onderlinge samenhang te bekijken en daarbij ook de ideeën van omwonenden te betrekken. De motie is unaniem door de raad overgenomen.

Omwonenden hebben zich verenigd in Veenendaal Groen. Al jarenlang strijden zij voor uitbreiding van het bestaande Dragonderpark en tegen nieuwbouw op het voormalige terrein van Van Ginkel. Al in 2005 had de gemeenteraad echter besloten tot woningbouw en net als vele andere fracties vond de ChristenUnie bestuurlijke continuïteit belangrijk. De gemeente moet een betrouwbare partner zijn naar particuliere partijen, in dit geval Van Ginkel. Er zijn verwachtingen gewekt en er is een projectrealisatieovereenkomst gesloten en dat kan niet zomaar terzijde worden geschoven. De ChristenUnie was echter ook positief over de ideeën van omwonenden, die in een burgerinitiatief aan de raad kenbaar waren gemaakt. Met deze voorstellen zou de beleefbaarheid van het park vergroot kunnen worden. Daarom hebben we ervoor gepleit om het bestaande Dragonderpark, het nieuwbouwplan en het burgerinitiatief in onderlinge samenhang te bekijken. We zouden graag het bestaande Dragonderpark opwaarderen, zowel voor het groen als de belevingskwaliteit. De nieuwbouw kan nog mooier worden door het park als het ware de wijk in te trekken en parkwonen te realiseren. De voorstellen uit het burgerinitiatief (bijv. speelgroen en speelplekken) maken park en nieuwbouw helemaal af. De ChristenUnie ziet uit naar het resultaat!

Archief > 2009