Schriftelijke vragen over route 't Boveneind richting centrum

vrijdag 23 januari 2009

Vorig jaar gingen leden van de ChristenUnie-fractie per rolstoel van 't Boveneind naar het centrum. Zij moesten concluderen dat het voor ouderen met een rolstoel of rollator vrijwel onmogelijk is om het centrum te bereiken. Nu de nieuwbouw van 't Boveneind niet doorgaat, is geen sprake meer van een tijdelijke situatie. De ChristenUnie vraagt het college in een brief om de knelpunten aan te pakken.

Geacht college,

Onze fractie heeft in 2008 onderzoek gedaan naar de toegankelijkheid van de looproute naar het centrum voor senioren vanuit het Woonzorgcentrum ‘t Boveneind aan de Prins Bernhardlaan.
Wij hebben, daarbij gebruikmakend van een rolstoel, samen met een bewoner, in 2008 de situatie beoordeeld. Onze fractie trok de conclusie dat er te veel obstakels zijn, die het nagenoeg onmogelijk maken voor ouderen om met rolstoelen of rollators vanaf het ‘t Boveneind het dorp te bereiken.

Het gedeelte, hoek Prins Bernhardlaan-Eenvoudlaan is met de laatstgehouden reconstructie van de Eenvoudlaan prima verbeterd.
Echter, de troittoirdoorgang langs de winkels aan de Pr. Bernhardlaan blijft smal. Bovendien loopt hier het trottoir erg schuin af, waardoor rolstoelen en rollators alleen met veel kracht kunnen worden bestuurd. Vaak ontbreekt echter die kracht bij de gebruikers.

Vooral de situatie voor het terrein van het voormalige autobedrijf direct naast het Woonzorgcentrum ‘t Boveneind trok onze aandacht. Het is daar voor voetgangers erg problematisch om te lopen/voort te bewegen. Vooral door het parkeren van auto's en de ongelijkheid van de bestrating, ontstaan zeer gevaarlijke situaties. Vanwege de voorgenomen nieuwbouwplannen ‘t Boveneind door de SIB Woonservice leek het erop dat deze situatie op korte termijn zou wijzigen. Dit bouwplan gaat echter om allerlei redenen niet door.

Wij menen dat de kwetsbare bewoners van het Woon- Zorgcentrum die gebruik moeten maken van dit gedeelte van de Pr. Bernhardlaan nu moeten worden geholpen. De looproute dient zo spoedig mogelijk te worden aangepast en wel zodanig dat ook deze Veenendalers het centrum op een normale en veilige manier kunnen bereiken. Dat betekent het vlak maken van stoepen; het maken van de juiste op- en afritten en het tegengaan van parkeren op ongewenste locaties.

Onze vragen zijn:

1. Deelt u onze mening dat voor de bewoners van het Woon-Zorgcentrum ‘t Boveneind de looproute vanaf de Prins Bernhardlaan naar het centrum op veel punten te wensen over laat?
2. Bent u bereid zo spoedig mogelijk passende maatregelen te treffen die afdoende zijn om een veilige looproute vanaf het ‘t Boveneind naar het centrum te garanderen?

Wij zien met belangstelling uw antwoord op onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

namens de fractie van de ChristenUnie
Henk van Soest
Tineke Bette