Schriftelijke vragen over twee ongelukken op het fietspad bij de Goudvink

dinsdag 25 november 2008

In één week tijd waren er twee ongevallen met fietsers op het fietspad ter hoogte van de Westerkerk aan de Goudvink/Hoornzwaluw. Samen met ouders van schoolgaande kinderen maakt de ChristenUnie zich ernstig ongerust over de gevaarlijke verkeerssituatie. Reden voor de ChristenUnie om schriftelijke vragen te stellen aan het college van B&W, met als doel de veiligheid ter plekke te verbeteren.

Geacht college,

Binnen een week zijn twee fietsers in de wijk West ernstig gewond geraakt. Zij werden aangereden op het fietspad ter hoogte van de Westerkerk aan de Goudvink/Hoornzwaluw. Dit gebeurde j.l. dinsdag 18 november en vandaag 24 november.
Het naast de Westerkerk gelegen fietspad richting winkelcentrum Ellekoot wordt zeer intensief gebruikt door schoolgaande jeugd, zowel basisschool leerlingen alsook degene die de middelbare school bezoeken.
De fractie van de ChristenUnie maakt zich ernstige zorgen over de veiligheid van deze kwetsbare verkeersdeelnemers.
In de afgelopen jaren hebben er op deze plek al vele fietsongelukken met materiële schade en lichamelijke verwondingen plaatsgevonden. Voor deze gevaarlijke verkeerssituatie hebben wij reeds in mei 2006 met de afdeling Verkeer en Vervoer van gedachten gewisseld en in eind 2006 (commissie Stad november 2006) hiervoor opnieuw aandacht gevraagd. Afgelopen week is er vanuit onze fractie een bericht richting Gemeentehuis gegaan met de dringende oproep om naar aanleiding van het ongeluk van 18 november maatregelen te nemen.
Wij hebben echter tot op heden geen reactie daarop ontvangen.
Wat wij wel krijgen zijn signalen van de wijkbewoners en ouders. Zij zijn boos en in ernstige mate verontrust door deze alsmaar durende onveilige verkeerssituaties.

Tenslotte willen wij ook de kruising van het fietspad bij De Monding naar de Brederodelaan onder uw aandacht brengen. In de huidige opzet is daar eveneens sprake van een gevaarlijke kruising. Met name jonge kinderen die deze weg moeten passeren, worden geconfronteerd met onveilige verkeerssituaties.

Onze fractie is van oordeel dat, gelet op deze structureel onveilige verkeerssituaties, op korte termijn maatregelen moeten worden genomen en heeft daarom de volgende vragen:

1. Deelt het college de mening van de ChristenUnie-fractie dat de kruising fietspad met de Goudvink/Hoornzwaluw een onaanvaardbare, gevaarlijke verkeerssituatie betreft? Zo nee, waarom niet?
2. Zo ja, welke effectieve maatregelen gaat het college op korte termijn treffen om de situatie ter plekke veiliger te maken?
3. De kruising van het fietspad bij De Monding naar de Brederodelaan is tevens een onveilige verkeerssituatie voor kwetsbare verkeersdeelnemers. Is het college met ons van mening dat de huidige situatie ook daar ongewenst is en oplossingsgerichte maatregelen nodig zijn?

Wij gaan er van uit dat u op korte termijn op onze vragen in zult gaan en zien de beantwoording met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Henk van Soest