Kwaliteit Veenendaal-Oost onder druk?

maandag 16 juni 2008

Oplopende bouwkosten zorgen ervoor dat de kwaliteit van Veenendaal-Oost onder druk komt te staan. Het ambitieniveau, de verkaveling en de VON-prijzen staan ter discussie. Reden voor de ChristenUnie om schriftelijke vragen aan B&W te stellen.

Geacht college,

Onze fractie maakt zich zorgen over de opgelopen bouwkosten in relatie tot het ambitieniveau van Veenendaal-Oost. Op woensdag 11 juni jl. kregen de leden van de politieke reflectiegroep Veenendaal-Oost een uitgebreide presentatie over de stand van zaken, waaronder de bouwkostenproblematiek. Ontwikkelaars willen, als gevolg van de toegenomen bouwkosten en lagere winstmarges, een aantal uitgangspunten voor Veenendaal-Oost ter discussie te stellen. Het gaat onder meer over het ambitieniveau, de kavelgrootte en de VON-prijzen. OVO is bereid - na toetsing van de exploitatieberekening door een deskundige - de ontwikkelaars tegemoet komen en stelt de volgende oplossingsrichting voor: planaanpassing, verhoging van de VON-prijzen, het verlagen van de grondkosten of een combinatie van deze drie.

Volgens onze fractie is het zeer betreurenswaardig als de bouwkostenproblematiek, waarvan werd gesteld dat deze van tijdelijke aard is, aanzienlijke invloed heeft op de kwaliteit van de nieuwe woonwijk, die 70 jaar of langer moet meegaan. Juist voor Veenendaal-Oost zijn afspraken gemaakt over levensloopbestendigheid (Nieuw Wonen) en duurzaamheid. Daarom heeft onze fractie de volgende vragen aan uw college.

1. Deelt u onze zorgen over de toegenomen druk op de kwaliteit van Veenendaal-Oost als gevolg van de bouwkostenproblematiek? Indien niet, kunt u aangeven waarom u hierover optimistisch bent?

2. Kunt u aangeven wat uw inzet zal zijn bij de aandeelhoudersvergadering als de bouwkostenproblematiek aan de orde komt? We vernemen graag uw standpunt over onderwerpen als planaanpassing, grondprijzen, VON-prijzen en - last but not least - de kwaliteit van de gebouwde en ongebouwde omgeving.

3. Bent u bereid met de leden van de commissie Stad van gedachten te wisselen over een mogelijke strategie in de bouwkostenproblematiek, alvorens u het overleg met OVO voert?

Onze gezamenlijke doelstelling is een duurzame nieuwe woonwijk, waar aandacht is voor de leefomgeving van mensen en waar iedereen zich thuis voelt. We zien daarom uw reactie op onze vragen met belangstelling tegemoet.

Met vriendelijke groet,

namens de ChristenUnie,