Integraal Kindcentrum in Veenendaal West een stap dichterbij

csm_artist_impression_IKC_West_432805811a.pngvrijdag 29 maart 2019

De gemeente wil toewerken naar Integrale Kindcentra (IKC). Het samenbrengen van diverse functies voor opvoeding, opvang en leren van kinderen, levert voordelen op. Voor de kinderen en ook voor de ouders. Er kan bijvoorbeeld een dagprogramma worden aangeboden.

Over de locatie aan de Stormzwaluw, in gebruik bij de school De Vuurvlinder, wordt al enkele jaren gesproken met de toekomstige gebruikers (scholen De Vuurvlinder en de Achtbaan met daarbij kinderopvangfuncties) van het Integraal Kindcentrum. Partijen hebben hard gewerkt aan een voor iedereen aanvaardbaar plan. Nu wordt de volgende stap gemaakt door de regels van de ruimtelijke ordening aan te passen, zodat het benodigde gebouw en het gebruik daarvan ook mogelijk wordt.

ChristenUniefractieleden zijn bij de inspraak aanwezig geweest en hebben goed meegeluisterd. Welke zaken vinden de omwonenden goed en met welke zijn ze minder blij? Als ChristenUnie zijn wij tevreden over het bestemmingsplan. Er is door het college goed geluisterd en daarnaast goed gemotiveerd waarom soms niet aan de wensen van de omwonenden wordt tegemoetgekomen.

Voor onze fractie bleef er één punt over die we in de raadscommissie hebben aangekaart, namelijk de vrees voor parkeeroverlast in de wijk. Wij hebben de wethouder gevraagd met de gebruikers van het IKC afspraken te maken om te gaan parkeren bij het sportpark Panhuis. Daar is ruimte genoeg en het is prettiger voor de omwonenden als auto’s daar geparkeerd worden. De wethouder heeft toegezegd dat gesprek aan te gaan.

In de raadsvergadering van 28 maart nam Pro Veenendaal ons voorstel over en samen hebben we een motie opgesteld waarin de toezegging nog eens aan de orde kwam. Verder is gevraagd om bij de komende herziening van de parkeernota na te gaan of bij toekomstige (bouw)plannen een andere benadering van het parkeren bereikt kan worden. Dat is goed voor de woonwijken en goed voor het milieu. De motie werd met grote meerderheid aangenomen.

Archief > 2019