Oplossingen voor de Rondweg-oost

Afbeelding bij tekstbijdrage betreft Rondweg-Oost.jpgvrijdag 25 januari 2019

De gemeenteraad heeft op 24 januari 2019 in grote meerderheid een belangrijk besluit genomen over het raadsvoorstel Voorkeursvariant Rondweg-oost en het aanvullende Veenendaalse advies aan de Provincie Utrecht.
Als ChristenUnie zijn wij van mening dat het huidige plan een goede oplossing is voor de leefbaarheid, bereikbaarheid en de ontsluitingsvraag. Daarnaast worden goede maatregelen voorgesteld om de geluidsoverlast en de gezondheidsrisico’s te bedwingen.

Wij zijn blij dat de provincie onze zorgen over een A12 - A15 verbinding deelt en blijven aandringen op permanente monitoring van deze route. Immers de Rondweg-oost heeft een belangrijke rol in de dagelijkse ritten van de vele Veenendalers die buiten Veenendaal werken en voor het plaatselijke noord-zuid verkeer, de vele bezoekers van ons centrum en de medewerkers van de Veenendaalse ondernemingen. Ook voor de Veenendaalse ondernemers is de Rondweg-oost bovendien een belangrijke verbinding met hun klanten die zij via de A12 en de A15 bereiken.

Als ChristenUnie hebben wij in de afgelopen periode  veel contacten gehad met de inwoners van Veenendaal die langs de Rondweg-oost wonen. Er zijn twee belangrijke zorgen geuit. Enerzijds over de luchtkwaliteit en de geluidsoverlast. Anderzijds over de ontsluiting van de nieuwbouw in Veenendaal-oost. Om die reden heeft de ChristenUnie steeds aangedrongen op oplossingen waarbij het verkeer in een rustig tempo goed doorstroomt. Daardoor wordt de uitstoot van vervuilende stoffen en geluid zo laag mogelijk. De ongelijkvloerse kruising ter hoogte van de Prins Clauslaan is een grote stap vooruit voor de bereikbaarheid van Veenendaal-oost. Het extra geld dat nodig is, vinden wij verantwoord. Om die reden hebben wij van harte ingestemd met het raadsvoorstel.

Wij kijken uit naar positieve besluitvorming in de Provinciale Staten en willen de gemeente en de provincie oproepen om daarna zo spoedig mogelijk te starten met monitoren en met bouwen. Als ChristenUnie blijven wij ons inzetten op metingen van lucht- en geluidskwaliteit,  verduurzaming van vervoersmiddelen en het stimuleren van openbaar vervoer en van de fiets!

Archief > 2019