Nieuwe kansen voor het Franse Gat

Afbeelding wijk Franse Gatdonderdag 13 september 2018

Op 7 september organiseerde het Architectuurcentrum Veenendaal een avond over de duurzame ontwikkeling die gepland staat voor de wijk ‘het Franse Gat’ in Veenendaal. Dit onderwerp heeft duidelijk de belangstelling van de inwoners van Veenendaal, want er was een grote opkomst.

We keken eerst terug naar de stedenbouwkundige geschiedenis van het ontstaan van deze wijk. Veel foto’s en tekeningen uit de jaren 1950 - 1960 zijn nog beschikbaar en vertellen het verhaal van de ontwikkeling van deze wijk. Vervolgens werden vanuit de gemeente Veenendaal en Patrimonium Woonservice de actuele beelden van de wijk gedeeld en de uitdagingen voor de toekomst beschreven.

Er moet heel veel gebeuren om de wijk in alle opzichten klaar te maken voor de toekomst. De bedoeling is dat dit proces samen met de inwoners doorlopen gaat worden. Iedereen telt mee en doet mee. Deze grote klus brengt ook nieuwe kansen met zich mee voor de verbetering van de leefbaarheid, nieuwe bronnen van inkomsten en nieuwe sociale contacten. Als de wijk gerenoveerd is, staat er een in alle opzichten sterke en mooie wijk die draait op duurzame energie en die bestand is tegen de klimaatverandering die we deze zomer al zo duidelijk hebben ervaren. Het wordt een uitdagend en spannend project voor de bewoners van het Franse Gat. Als ChristenUnie blijven we graag betrokken bij de ontwikkelingen in deze kenmerkende Veenendaalse wijk.

Archief > 2018