ChristenUnie Veenendaal op 'werk'-bezoek bij Stadsakkers

Afbeelding bij bijdrage werkbezoek Stadsakkerzaterdag 15 april 2017

Een moestuin, vroeger een begrip, ook wij hadden een grote moestuin achter het huis. Er werden snijbonen, peultjes, aardappelen, aardbeien en nog veel meer verbouwd. Ons huis was klein, maar de tuin was des te groter. Tegenwoordig lijkt dat een luxe. Steeds meer inwoners per vierkante meter is het adagium.

De Stadsakker Veenendaal aan de Dragonderweg, een project van Missie0318 en de Voedselbank Veenendaal, kan daarin gezien worden als een tegengeluid. We hebben een stuk grond dat ligt te wachten op een nieuwe bestemming, totdat er gebouwd kan worden kun je die grond beter gebruiken om er groente op te verbouwen, zo is de gedachte achter de Stadsakkers. “Een plek waar jong en oud, gepensioneerde en werkzoekende, samen werken aan een oogst – ongeacht cultuur, achtergrond of geloof. Een letterlijke oogst! Want de voedselbank Veenendaal heeft levensmiddelen nodig en vooral versproducten. We willen met Stadsakkers Veenendaal de voedselbank voorzien van verse groenten. Maar ook een figuurlijke oogst; ontmoeting, begrip, kennisoverdracht, gevoel van eigenwaarde en nut. Als we ooit konden praten over een win-win situatie, dan is dat wel bij dit idee.” Zo staat er op de site van de Stadsakker te lezen.

Op maandagmiddag 10 april waren drie raadsleden van de ChristenUnie hier aanwezig voor een werkbezoek en een werkbezoek werd het. Dick Roodbeen, Tineke Bette en Johan Blad werden ingezet om de eerste planten in de grond te poten. Broccoli en bloemkool werd ons verteld, als echte leek zag ik het verschil niet in deze jonge plantjes. Gelukkig kent de Stadsakker een drietal coordinatoren Netty, Mike en Heidi die ervoor zorgdragen dat alles op de juiste plek geplant wordt.

De Stadsakkers Veenendaal draait op vrijwilligers en die kunnen er dan ook niet genoeg zijn. Op de site van de Stadsakkers http://stadsakkersveenendaal.nl is te zien dat er nog veel vrijwilligers gezocht worden die mee willen helpen. Op dit moment zijn er ploegen groenten aan het poten op de maandag-, dinsdag- en vrijdagochtend en de zaterdag. Er kunnen nog wat handen bij, dus geef je gerust op via de site.

Het werkbezoek aan de Stadsakkers Veenendaal heeft bij de ChristenUnie een persoonlijk besef teweeggebracht. Dat wij groenten bij de groenteboer of supermarkt in de schappen hebben liggen, is lang niet zo vanzelfsprekend als wij wel denken. Zo is het ook niet zo vanzelfsprekend dat iedereen die verse groenten kan kopen. De Stadsakkers Veenendaal voorzien in een duidelijke behoefte en dat maakte dit “werk”-bezoek, voor de ChristenUnie, een mooie en leerzame ervaring.

Johan Blad

Archief > 2017