Crisisherstelfonds

8 - Rosita Bussink-Verheij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Rosita Bussink-Verheij op 31 mei 2023 om 22:41

Crisisherstelfonds

Maatschappelijke organisaties vervullen een onmisbare functie in onze Veenendaalse samenleving. Zij brengen mensen samen, helpen mensen met hulpvragen, geven het leven kleur. Kortom zij spelen een ontzettend belangrijke rol in het leven van veel inwoners.

Helaas ontvangen wij diverse signalen dat maatschappelijke organisaties het financieel moeilijk hebben, vanwege de diverse crises die hebben plaatsgevonden en nog plaatsvinden. Bijvoorbeeld: energiekosten die de pan uitrijzen, reserves die zijn uitgeput, achterblijvende ledenaantallen.

Met de instelling van het crisisherstelfonds is het mogelijk om deze organisaties uit de brand te helpen en kunnen zij zich focussen op het doel waarvoor zij zijn opgericht. Wij geloven dat het in stand houden van maatschappelijke organisaties en het waarborgen van hun continuïteit grote positieve maatschappelijke effecten kunnen hebben.

Wij zijn van mening dat we niet naïef moeten zijn en dat wij de laatste crisis nog niet achter de rug hebben. Het is belangrijk dat wij in tijde van crisis snel kunnen schakelen en financiële hulp kunnen bieden als dat nodig is. Het Crisisherstelfonds is hierbij een mooi middel.

De aangenomen motie geeft maatschappelijke organisaties de mogelijkheid om, naast een eenmalige subsidie voor compensatie van energiekosten, aanspraak te maken op een eenmalige subsidie als zij door de maatregelen die samenhingen met de bestrijding van de coronacrisis inkomsten zijn misgelopen en/of die door de coronacrisis en/of de uitzonderlijke hoge inflatie te maken hebben met een drastische kostenstijging met continuïteitsproblemen als gevolg.

Labels: , , , , , ,