Een theater voor de Veenendalers

1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 21 april 2023 om 15:16

Een theater voor de Veenendalers

Op donderdag 20 april stond een plan voor een nieuw theater in Veenendaal op de agenda van de gemeenteraad. Het plan is uitgebreid besproken en er zijn veel amendementen en moties ingediend. Op 25 mei gaan we de beslissing nemen. Onderstaand vindt u mijn bijdrage:

Een kleiner theater waar je met je eigen koor, toneelclub, muziekvereniging of dansgroep op kunt treden. Een poppodium waar jongeren naar toe kunnen omdat daar muziek klinkt en jongeren zich muzikaal kunnen ontplooien. Een plek door en voor alle Veenendalers. Een plek van ontmoeting waar mensen samen komen en mede-inwoners ontmoeten. Een theater waar je nog steeds professionele voorstellingen kunt ontvangen en scholen kennis kunt laten maken met cultuur al is het dan op wat kleinere schaal. Dat is wat wij graag zouden zien voor Veenendaal en waar we in willen investeren.

Afgelopen weekend konden we genieten van al die verschillende creatieve uitingen. Mensen genoten met elkaar en hadden er lol in om samen te zingen en muziek te maken. Daar moeten we ruimte voor maken.

Een grote theaterzaal willen we ook wel, maar daar moet een businesscase voor zijn, zodat die commercieel gerealiseerd kan worden. Wat ons betreft doen we dat niet van gemeenschapsgeld

Voorzitter, dit is de kern van het voorstel dat we graag mee willen laten wegen bij de afweging die we in november bij de programmabegroting moeten maken. Wat is goed voor Veenendaal?

Wij vinden het voorstel dat nu voorligt - een nieuw theater met alle extra’s - een brug te ver voor Veenendaal en dan met name omdat we juist ook met dit voorstel de komende jaren veel geld extra moeten gaan investeren. En dat in een financieel onzekere periode. En da’s niet nieuw, in 2021, bij het eerdere voorstel dat toen nog tegen lagere kosten verwacht werd, twijfelden we als fractie ook en ook bij het bespreken van het voorstel in november 2021 zijn we kritisch geweest. Is het ons die investering waard? Doen we daarmee recht aan al onze inwoners?

Het antwoord nu is klip en klaar: nee. Wij vinden het niet realistisch om voor een relatief kleine groep Veenendalers zo’n grote investering te doen. Wel denken we dat we met een kleiner theater en een poppodium recht doen aan al die amateurkunstenaars in Veenendaal die een eigen plekje verdienen.

Als laatste dan nog een vraag aan de wethouder: volgens ons nemen we vanavond geen besluit over de financiële consequenties. Als we vanavond besluiten over de uitgangspunten dan is dat geen besluit over het beschikbaar stellen van de financiële middelen bij de programmabegroting. Klopt dat?

Kort en goed voorzitter: wij zijn voor stimulering van de amateurkunst en het faciliteren daarvan. Daar hebben we ook geld voor over. Maar we zijn niet voor het voorstel zoals dat nu voor ons ligt.

Labels: , , , ,