Bereikbaar?!

3B - Jeroen van Esseveld ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Jeroen van Esseveld op 10 oktober 2022 om 14:00

Bereikbaar?!

Stijgende energie prijzen, hoge inflatie en achterblijvende lonen maken dat veel mensen zich zorgen maken. Volgens verwachting kunnen steeds meer mensen niet rond komen en moeten ze zich in de schulden steken om te overleven. Als ChristenUnie hebben we hier vragen over gesteld (schriftelijke vragen). Uit de antwoorden blijkt dat er niet meer aanmeldingen zijn bij de schuldhulpverlening. Er is wel een stijging van het aantal mensen dat zich aanmeldt bij het Budgetloket met als doel om grip te krijgen op de financiën. Daarnaast volgt de wethouder de instroom in de schuldhulpverlening nauwgezet. Mocht het nodig zijn dan is de gemeente bereid om een ieder te helpen en om maatwerk te leveren mocht wetgeving knellend zijn

Toch geeft het te denken. De gemeente doet haar uiterste best om bekendheid van de regelingen te vergroten door aanwezig te zijn op plaatsen waar mensen met met een kleine beurs komen Maar met de wetenschap van landelijke cijfers zou het aantal individuen en gezinnen met financiële problemen groter moeten zijn. Dit werd ons ook opnieuw duidelijk bij het werkbezoek aan Burgers4Burgers. Mensen vragen niet snel om hulp of zijn niet bekend met de regelingen.

De constatering dat de gemeente bereikbaar probeert te zijn maar mogelijk niet gevonden wordt is een verdrietige conclusie. Een vraagstuk wat ook de overheid niet alleen kan oplossen maar een beroep doet op ons allemaal. Zeker vanuit een bijbelse opdracht komt dan de vraag naar ons toe of we bereikbaar zijn voor de hulpbehoevenden.

Neem contact met ons op als u daar ideeën over hebt en met ons wil nadenken over mogelijke oplossingen.

Jeroen van Esseveld

Labels: , , , , ,