Grote zorgen over stijgende energieprijzen

3B - Jeroen van Esseveld ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Jeroen van Esseveld op 20 september 2022 om 09:06

Grote zorgen over stijgende energieprijzen

ChristenUnie Veenendaal maakt zich grote zorgen over de komende maanden die voor ons liggen. Met de naderende winter en stijgende prijzen voor de energie zal menig rekening onbetaalbaar blijken te zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor mensen die gebruik maken van de minimaregelingen want de groep voor wie het betalen van de energierekening problematisch is, wordt steeds groter. Daarom heeft de ChristenUnie vragen gesteld over de schuldhulpverlening in Veenendaal.

Vallen prijsstijgingen voor mensen die gebruik maken van de schuldhulpverlening niet extra zwaar en heeft de gemeente Veenendaal deze kwetsbare groep mensen ook in de gaten. Vervolgens komt uit de media naar voren dat niet iedereen gebruik maakt van de regelingen die er al wel zijn. De reden hiervoor kan zijn dat inwoners niet bekend zijn met de mogelijkheden. Daarom vragen wij aan het college een extra inspanning om nieuwe wegen te vinden om deze groep mensen te bereiken.

Tegelijkertijd zien we dat wethouder Engbert Stroobosscher samen met de andere wethouders zijn uiterste best doet om alle mogelijkheden in kaart te brengen die de gemeente Veenendaal heeft om iedereen te kunnen helpen om deze reden om hulp vraagt. Het college denkt daarbij aan de inzet van de energieambassadeurs, voor minima is er extra cadeaubon van €100,-, er zijn mensen die willen helpen met het installeren van de tochtstrip e.d. en tenslotte noemde het college dat er voor volgend jaar extra gelden worden gereserveerd en voor dit jaar extra financiële middelen heeft om niemand door het ijs te laten zakken. Daarmee heeft de fractie van de ChristenUnie er vertrouwen in dat de komende maanden voldoende steun is voor alle inwoners van Veenendaal.

Voor de langere termijn zal er echter gezocht moeten worden naar een structurele oplossing voor dit vraagstuk. Als ChristenUnie Veenendaal zijn we op zoek naar goede en uitvoerbare ideeën die daar een bijdrage aan kunnen leveren. Mocht u ons en Veenendaal daarbij kunnen helpen laat het ons weten.

Labels: , , , , , , , ,