Lachgas. Nog steeds niet om te lachen!

Lachgas.jpg
1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 15 september 2022 om 12:19

Lachgas. Nog steeds niet om te lachen!

In Veenendaal zijn 5 bedrijfjes die lachgas gewoon thuisbezorgen, op sommige plekken wordt het in de horeca actief aangeboden (en dan is het voor jongeren vaak een keuze: of drank of ballonnetjes - 2 voor 6 euro) en er zijn maar weinig mogelijkheden om er tegen op te treden.

En ondertussen lees ik schrijnende verhalen, zoals bijvoorbeeld van één van de medewerkers van de Soepfiets in Veenendaal: “wat mij persoonlijk raakte deze avond, was wat lachgas met iemand doet. Hoe moeilijk het is om van deze verslaving af te komen. Het verdriet wat er achter zit. Het heeft mij diep ontroerd hoe iemand huilend zo ontredderd zijn verhaal doet en eigenlijk geen uitweg meer ziet”
In Den Haag malen de molens langzaam, het verbod op lachgas waar onder andere door Mirjam Bikker heel hard voor wordt gestreden laat nog steeds op zich wachten. De Tweede Kamer is inmiddels akkoord maar onlangs was er een negatief advies van de Raad van State. Reden: het is onvoldoende duidelijk waarom lachgas onder de opiumwet moet vallen en gemeenten moeten meer aan voorlichting en preventie doen. Voorzover ik kan overzien, doen gemeentes dat allang. Vrijwel alle burgemeesters zien in de praktijk de problematiek en hebben nu onvoldoende mogelijkheden om op te kunnen treden. We hebben dat in Veenendaal ook gezien. Burgemeester Kats heeft geprobeerd om de horeca een lachgasverbod op te leggen maar dat werd door de rechter niet geaccepteerd omdat er geen landelijke wetgeving aan ten grondslag lag. Reden te meer om vaart te maken met die wetgeving.
Als laatste gaf de Raad van State in haar advies ook nog aan dat een verbod moeilijk te handhaven zou zijn. Burgemeester Dijksma van Utrecht zei daar terecht over: "Als dat de nieuwe norm wordt, kunnen we een heleboel wetgeving die gehandhaafd moet worden wel stoppen."
Wat ons betreft is er maar een oplossing mogelijk en dat is dat er zo snel mogelijk een verbod komt.
De huidige stand van zaken: momenteel wordt een Europese procedure doorlopen om lachgas formeel op de Opiumlijst te zetten. Dit moet gebeuren omdat lachgas niet alleen als drug maar ook voor andere redenen wordt gebruikt. Het is - voorzover nu bekend - nog steeds de bedoeling dat dit verbod eind dit jaar ingaat. Hopelijk blijft het advies van de RvS ook een advies en levert dat geen verdere vertraging op.
Ik weet dat onze fractie in Den Haag zich hier volop voor inzet en wij houden hen daarin scherp.FB_IMG_1663237108549

Labels: , , , , ,