In Vertrouwen

1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 5 september 2022 om 15:54

In Vertrouwen

Na een wat rustiger zomerperiode zijn we als fractie en als raad deze week weer gestart. Vorig weekend hebben we als raad, samen met de burgemeester, wethouders, griffie en een aantal medewerkers van de gemeente Veenendaal een raadsconferentie gehad waarin we stil gestaan hebben bij de wijze waarop we samenwerken. Uiteindelijk is alles wat we doen erop gericht om het goede te doen voor Veenendaal. Daarbij helpt het wel als je elkaar beter kent, met elkaar het gesprek aan gaat over hoe je wilt samenwerken maar ook het gesprek voert over integriteit. Wat betekent dat voor ons raadswerk en welke grenzen trek je daarin? Belangrijkste les is uiteraard: gooi het open. Houd het dilemma niet bij jezelf maar deel het.

Vervolgens was het een drukke week. Jonathan en Roelof dachten met de CU-fractie van de provincie Utrecht mee over welke thema's van belang zijn voor het verkiezingsprogramma van de provinciale staten (denk bv aan duurzame mobiliteit). Op dinsdag waren er 2 beeldvormende avonden waarvan er één op het politiebureau was. Daar werden Lea en Sanny bijgepraat over het samenspel tussen gemeente/Burgemeester, de politie en de officier van justitie maar ook over huiselijk geweld, ondermijning en polarisatie. De andere avond ging over de Omgevingswet. Dat is de wet die 26 bestaande wetten en honderden regels voor de fysieke leefomgeving samenbundelt. De ‘fysieke leefomgeving’ staat voor dat wat je ziet, voelt en ruikt. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, wegen, parken, een schone lucht, sloten, rivieren en bossen. Door de bundeling van wetgeving worden de regels duidelijker, begrijpelijker en toegankelijker gemaakt. Gemeente Veenendaal is al best ver in dat proces en raadsleden werden daar opnieuw in meegenomen.En donderdagavond hadden we onze eerste fractievergadering van het seizoen. We hebben verhalen gedeeld, vooruitgekeken en de commissievergaderingen voorbereid. Ook hadden we een gast van de fractie. Een nieuw initiatief dat we de komende tijd aan jullie zullen presenteren.We hebben zin om weer aan de slag te gaan voor Veenendaal en we realiseren ons dat komend najaar best een moeilijke periode zal worden voor veel mensen met de stijgende (energie)kosten. Ook horen we dat veel mensen zich zorgen maken over de toenemende verharding in de samenleving. We willen graag meedenken wat we daarin kunnen betekenen. Loop je ergens tegenaan of maak je je zorgen? Laat het ons dan weten.En in dit alles weten we ons afhankelijk van onze Schepper. Hij is het begin en het einde. In dat vertrouwen gaan wij met volle verantwoordelijkheid en naar beste kunnen aan de slag!

Labels: , , , , ,