Sanny praat ons bij!

1B - Sanny Brunekreeft - Lagerweij ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Sanny Brunekreeft - Lagerweij op 30 maart 2022 om 16:50

Sanny praat ons bij!

Zo, hoog tijd om jullie even bij te praten over wat er na de verkiezingen allemaal is gebeurd.

De vrijdag na de gemeenteraadsverkiezingen werden alle lijsttrekkers + een collega uitgenodigd voor een kort overleg op het gemeentehuis. Omdat ProVeenendaal nu de grootste partij is, mochten zij het initiatief nemen om het informatieproces op te starten. Dat is het proces waarin gezocht gaat worden naar welke partijen met elkaar een coalitie (meerderheid van de raad die samen gaat werken en zorgt voor wethouders) gaan vormen. Dat was een goed overleg waarin we met elkaar ook open gedeeld hebben hoe we de uitslag hebben ervaren.
Vorige week maandag werd in een openbare zitting (kon je via YouTube of in de raadszaal volgen) van het centrale stembureau vastgesteld of de verkiezingen eerlijk verlopen waren en werd de uitslag vastgesteld (hoeveel zetels elke partij definitief heeft gekregen en hoeveel voorkeursstemmen per persoon).
In de middag werden de raadsleden die gekozen waren op het gemeentehuis verwacht om hun verkiezing tot raadslid officieel te aanvaarden. Daarnaast moesten we nog allerlei formulieren in vullen met onze nevenfuncties etc zodat er later in de week gekeken kon worden of daar geen zaken tussen zitten die niet te combineren zijn met het raadslidmaatschap (als je door je werk bijvoorbeeld ook voor de gemeente Veenendaal werkt, kan dat lastig zijn doordat je dan misschien belangenverstrengeling krijgt).
Op donderdag de 24e was er vervolgens een raadsvergadering waarin door de gemeenteraad officieel vastgesteld werd dat de verkiezingen rechtmatig verlopen zijn en werd vastgesteld wie de nieuwe raadsleden worden. Kortom, een heel proces om tot een nieuwe gemeenteraad te komen.
Afgelopen vrijdag sloten we de week af met een gesprek met de informateur, Klaas Tigelaar. In dat gesprek hebben we o.a. aangegeven wat voor ons belangrijke thema’s zijn in de komende jaren en wat we belangrijk vinden voor de manier waarop we als gemeenteraad samenwerken met het college (burgemeesters en wethouders), hoe we inwoners meer kunnen betrekken bij wat we doen en hoe we onze eigen rol als gemeenteraad zien.
Dit alles werd vorige week wel overschaduwd door het plotselinge en veel te vroege overlijden van een van onze collega raadsleden, Mila Jansen. In de raadsvergadering van donderdagavond werd zij op een mooie en waardige wijze herdacht in aanwezigheid van haar man en een goede vriendin. Heel verdrietig, voor voor hen die heel dicht bij haar stonden maar zeker ook voor de collega’s van Lokaal Veenendaal waar ze heel lang mee heeft samengewerkt en de collega’s van de VVD waar ze mee zou gaan samenwerken.

Afgelopen maandag hebben we afscheid genomen van de vertrekkende raadsleden. Voor ons de laatste keer dat we als deze fractie bij elkaar zaten! Voor de CU werden Henk van Soest en Tineke Bette geridderd en Jos van den Berg ontving de raadspenning. Een bijzonder moment voor deze gewaardeerde raadsleden! Het zal wennen worden zonder hen!

Vanavond wordt de nieuwe raad geïnstalleerd, ook weer een bijzonder moment.

Labels: , , , , ,