ChristenUnie Veenendaal vraagt extra aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren

IMG-20220304-WA0012.jpg
7B - Willem van Braak ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Willem van Braak op 4 maart 2022 om 20:47

De ChristenUnie vindt het hoog tijd om de mentale gezondheid van jongeren in Veenendaal op de agenda te zetten. Van alle leeftijdsgroepen zijn het vooral zij die in de knel zitten, angst ervaren en somber of depressief zijn. Daarom presenteerde de ChristenUnie 4 maart een lokaal actieplan Hoopvol Perspectief voor Jongeren.

De ChristenUnie sprak met jongeren uit Veenendaal over de vraag wat er nodig is om hun mentale gezondheid te vergroten en op de agenda te zetten. Rick Moerman (kandidaat raadslid op plek 9) “Dat ging echt wel ergens over. Ik schrok van veel sombere verhalen en negatieve gedachten. De coronacrisis heeft erin gehakt. Er is een groep jongeren bij wie het momenteel ontbreekt aan een hoopvol perspectief.”

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen en vraagt met het actieplan Hoopvol Perspectief om oplossingen dicht bij de leefwereld van jongeren. Willem van Braak: “Ik ben blij dat dit actieplan er ligt en ben gemotiveerd om mij hier de komende vier jaar hard voor te maken.” Dit willen we doen door het taboe op mentale problemen te doorbreken door het bespreekbaar te maken op scholen. Daarnaast willen we dat elke jongere toegang heeft tot laagdrempelige zorg.

Het is belangrijk om op school de mogelijkheid te hebben in alle jaren om in gesprek te gaan met een mentor. Maar ook bouwen aan sterke netwerken in de wijk met sportverenigingen, jeugdclubs en buurthuizen staan hoog op de prioriteitenlijst.

We zullen ons de komende jaren blijven inzetten voor gezonde voeding, schuldenvrij leven, het voorkomen dat jongeren dakloos worden. We willen dat vooral niet voor de jongeren regelen, maar in overleg met hen de beste oplossingen realiseren. Dat is ook de reden dat het actieplan Hoopvol Perspectief bij punt 10 nog leeg is. Hiermee laat de ChristenUnie zien dat de aandacht voor de mentale gezondheid van jongeren in beweging is en nieuwe ideeën welkom zijn.

Tijdens de aanbieding van het manifest door Willem van Braak aan Annemarieke van Youth for Christ kwam naar voren dat de jongerenwerkers van Youth for Christ zich herkennen in de actiepunten. Afgesproken is dat het tiende, ontbrekende, punt zal worden ingevuld door de jongeren waarmee Youth for Christ contact heeft. Die contacten hebben zij op de voortgezet onderwijsscholen en in de huiswerkbegeleiding die zij bieden. Voldoende aanknopingspunten dus om hier de komende jaren effectief mee aan de slag te gaan!

Labels: , , , , , , , ,