Solidariteit met Oekraïense vluchtelingen

14B - Jos van den Berg ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Jos van den Berg op 2 maart 2022 om 10:59

Solidariteit met Oekraïense vluchtelingen

Donderdag 24 februari zijn we opgeschikt door de inval van het Russische leger in Oekraïne. Daarmee is een buurland van de EU aangevallen en hun soevereiniteit is geschonden. Een grote vluchtelingenstroom uit Oekraïne is gaande en het einde van de oorlogshandelingen door Rusland is niet in zicht. Als ChristenUnie Veenendaal zoeken wij naar wegen om onze solidariteit met Oekraïne en haar bewoners te tonen.

Het COA meldt dat er een groot tekort is aan opvangplaatsen voor vluchtelingen in Nederland. Een goede opvang van Oekraïense vluchtelingen brengt uitdagingen met zich mee en vraagt om creatieve oplossingen. Wij denken dan ook aan Takecarebnb. Deze organisatie heeft een creatieve en goede manier gevonden om de opvang te ontlasten. Zij brengen vluchtelingen graag in contact met een Nederlands gastgezin. Zij zijn ervan overtuigd dat het logeren bij een gastgezin helpt om de Nederlandse maatschappij, de taal en de cultuur beter te leren kennen en een Nederlands netwerk op te bouwen. Het COA stimuleert het logeren via Takecarebnb.

Dit alles heeft er toe geleid dat Jos van den Berg namens de fractie van de ChristenUnie schriftelijke vragen heeft gesteld aan het college:

1. Welke mogelijkheden tot opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ziet het college voor zich?
  2. Heeft het college al verzoeken ontvangen om te zoeken naar locaties in Veenendaal voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne?
  3. Zijn hierover contacten met Vluchtelingenwerk Veenendaal?
  4. De organisatie Takecarebnb is een creatief voorbeeld om opvang te regelen. Veel gemeenten zijn al een samenwerking met deze organisatie aangegaan. Bent u bereidt met deze organisatie samen te werken?

Wij kijken uit naar de beantwoording door het college van onze vragen.

Labels: , , , , , ,