Een groene oase in de stad

Foto van Tineke Bette t.b.v. de bijdrage NTA rapport.png
Door Tineke Bette-van de Nadort op 25 februari 2022 om 12:36

Een groene oase in de stad

Een aantrekkelijk stadspark is voor jong en ouder een fijn rustpunt. Een ieder kan in het voorjaar genieten van het ontluikend groen, de koelte zoeken tijdens de zomerhitte en in het najaar de kleurenpracht bewonderen. Het Stadspark van Veenendaal als het groene hart van onze stad. Een plek waar altijd iets te doen is. Een plek voor sporten, spelen, wandelen, ontspanning en ontmoeting. Dit hebben we als ChristenUnie voor ogen met de visie op het Stadspark

Tijdens de eerder gehouden Beeldvormende avond op locatie in het Stadspark en ook bij het raadsvoorstel Tussenstap zijn we op de hoogte gebracht en gehouden over de plannen met het Stadspark en de omliggende omgeving. Met vele belanghebbenden, omwonenden en inwoners van Veenendaal is de visie op het Stadspark mede vormgegeven.

De ambities op het gebied van Groen, Water en Sport zijn in het voorstel helder weergegeven.

Groen: heel goed dat bij de verdere uitwerking ook een landschapsarchitect betrokken wordt om de zichtbaarheid en kwaliteit van het groen in te passen.

Water: vanwege onder andere klimaatadaptatie een belangrijk thema met betrekking op de watergangen. Ons inziens is er een goede keuze en onderbouwing gemaakt hoe om te gaan met de waterkwaliteit van de surfvijver en het gebruik daarvan.

Sport: de diverse sportmogelijkheden in het park (wandelen, bewegen joggen, skaten) in combinatie met de omliggende sportvelden krijgt meer samenhang.

In de raadscommissievergadering van 15 februari hebben we het raadsvoorstel Visie Stadspark uitgebreid besproken. Tijdens deze vergadering is door de voorzitter van Bouwdorp toegelicht waarom een zachte ondergrond en een goede zonbescherming noodzakelijk is voor de 1000 kinderen die deelnemen aan de Bouwdorpweek, dit kinderfestijn vindt al 50 jaar in het Stadspark plaats. Als ChristenUnie hebben we er vertrouwen in dat Stichting Bouwdorp in het vervolg constructief wordt betrokken bij de verdere planontwikkeling. De grote opwaardering van het Stadspark zal in de komende jaren een investering van 5 miljoen Euro vragen. Ons inziens is dit het alles waard. Veenendaal is een compacte stad waar veel inwoners wonen op een beperkte ruimte. Een kwalitatief goed ingericht Stadspark is voor de leefbaarheid essentieel.

De ChristenUnie is tijdens de behandeling in de raadsvergadering van 24 februari akkoord gegaan met dit raadsvoorstel en wij zien de verdere uitwerking met belangstelling en vertrouwen tegemoet

Labels: , , , , , , ,