Verkiezingsprogramma in duidelijke taal

3B - Jeroen van Esseveld ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Jeroen van Esseveld op 3 februari 2022 om 16:48

Verkiezingsprogramma in duidelijke taal

In Veenendaal zijn er bijna 5000 inwoners die problemen hebben met het lezen van teksten. Voor deze mensen is de (digitale) wereld niet toegankelijk. Dit leidt bijvoorbeeld tot onduidelijkheid bij het aanvragen van ondersteuning. Als ChristenUnie zetten we ons voor deze groep in. Daarom hebben we ons verkiezingsprogramma in duidelijke taal geschreven.

Vaak wordt gedacht dat de groep met leesproblemen vooral bestaat uit mensen die Nederlands niet als moedertaal hebben. De praktijk is anders. Veel Nederlanders met Nederlands als moedertaal ervaren dagelijks problemen bij het lezen van officiële teksten. Maar ook de steeds verder gaande digitalisering levert problemen op. Denk bijvoorbeeld aan een ziekenhuisafspraak maken via een website of een app. Voor steeds meer inwoners van Veenendaal levert dit ongemakkelijke situaties op.

Gelukkig heeft de gemeente Veenendaal hier al ruim aandacht voor. Via het Taalhuis in de bibliotheek worden diverse vormen van ondersteuning geboden. Mensen kunnen een cursus volgen wanneer het lezen van teksten lastig is. Maar ook vragen over de toegang tot de digitale wereld kunnen daar worden gesteld. Bijvoorbeeld het inloggen op een website via DigiD.

Als ChristenUnie zijn we blij met het Taalhuis en willen we de doelgroep helpen door ons verkiezingsprogramma in duidelijke taal. Vandaag wordt via de website Veenendaalkiest.nl dit programma gepubliceerd. De onthulling hiervan vond plaats bij de mensen van het Taalhuis. Want ook deze mensen horen bij onze samenleving en zijn van onschatbare waarde voor heel Veenendaal.

Labels: , , , , ,