Geheimhouding rapport wel of niet opheffen

Foto van Tineke Bette t.b.v. de bijdrage NTA rapport.png
Door Tineke Bette-van de Nadort op 29 januari 2022 om 11:20

Geheimhouding rapport wel of niet opheffen

NRC Handelsblad en het bestuur van de Nasser moskee hebben bij de gemeente Veenendaal een WOB-verzoek gedaan, zij willen inzage in het geheime NTA rapport. Tijdens de behandeling in de raadscommissievergadering op 20 januari 2022 is langdurig gesproken over het raadsvoorstel Opheffen geheimhouding NTA-rapport en dat heeft zijn vervolg gekregen tijdens de behandeling in de raadsvergadering op 27 januari. Namens de ChristenUnie heeft Tineke Bette als woordvoerder aangegeven dat wij de hele kwestie buitengewoon lastig vinden en betreuren. De moslimgemeenschap in Veenendaal is door de hele gebeurtenis geraakt en gekwetst en wij erkennen de pijn.

Als raad moeten we echter een goed besluit nemen. Het is een complex en gevoelig dossier en niet alle feiten kennen wij en die zijn nodig om een juiste algehele afweging te maken. Dat was voor ons het spanningsveld.

Na veel wikken en wegen zijn wij tot de volgende conclusie gekomen voor wat betreft de beslispunten in het raadsvoorstel Opheffen geheimhouding NTA-rapport:

• De ChristenUnie is het eens met het beslispunt om, na weglakken van persoonsgegevens en bedrijfsgevoelige gegevens, de geheimhouding op de offerte NTA op te heffen. Er is geen reden om dit document geheim te laten.
  • Ook zijn wij als ChristenUnie akkoord met het beslispunt om de geheimhouding van het NTA rapport niet op te heffen. Het argument: ‘het wel openbaren van het NTA-rapport zou onevenredige nadelige gevolgen kunnen hebben voor de belangen van personen, de staat en de gemeente’ is voor ons doorslaggevend.

Diverse partijen hebben tijdens de raadsvergadering een amendement op het raadsvoorstel ingediend, waarin gevraagd is om het openbaar maken van het NTA-rapport. Met de stemverhouding 23 stemmen tegen en 8 stemmen voor is het amendement verworpen. Het raadsvoorstel geheimhouding NTA rapport is met 22 stemmen voor en 9 stemmen tegen aangenomen.

Na de stemming over het raadsvoorstel is er nog een motie in stemming gebracht voor een onafhankelijk onderzoek of de werkwijze die gevolgd is bij het onderzoek van NTA, in lijn is met de AVG-richtlijnen. Hoewel de burgemeester in reactie op deze motie heeft aangegeven geen meerwaarde te zien in zo’n onderzoek, heeft hij het oordeel gelaten aan de raad. Een gebaar van goede wil, een handreiking en het zoeken naar verbinding is voor ons als ChristenUnie leidend geweest om met deze motie in te stemmen. Met 22 stemmen voor en 9 stemmen tegen is deze motie aangenomen.

Labels: , , ,