Standpunt ChristenUnie Veenendaal omtrent windturbines gemeente Ede

4B - Jonathan van den Heuvel ChristenUnie Veenendaal.jpg
Door Jonathan van den Heuvel op 28 januari 2022 om 11:02

Standpunt ChristenUnie Veenendaal omtrent windturbines gemeente Ede

Onderzoekslocatie ten noorden van Veenendaal onacceptabel

Ede onderzoekt tien locaties voor windturbines. De onderzoekslocatie ten noorden van Veenendaal vinden wij onacceptabel. Ons pleidooi richting de buurgemeenten is om ten alle tijden zorgvuldigheid boven snelheid te verkiezen. In dit stuk willen we u meenemen in onze visie op windturbines om en nabij Veenendaal. Daarbij proberen we de kern van ons standpunt te benoemen, zonder daarmee op alle aspecten van dit vraagstuk volledig te kunnen zijn.

Achtergrond en context

Als ChristenUnie Veenendaal zien we dat het huidige systeem van kolen en aardgas niet meer haalbaar is. We hebben op vele vlakken roofbouw gepleegd op de aarde (zie heel concreet Groningen). Gelukkig kan het ook anders door o.a. de mogelijkheden die de zon en wind ons bieden. Dit geeft ons de kans om de omslag te maken naar een volledig duurzaam energiesysteem. De transitie naar een betaalbare en klimaatvriendelijk energiesysteem gaat ons allemaal raken. Dat is het eerlijke verhaal waar wij niet aan ontkomen, en wij willen hier ook niet voor weg lopen. Dit kunnen we niet alleen, maar moeten we samen doen en in onze lokale context doen we dat met de gemeenten in de regio Food Valley.

Als regio Food Valley hebben we opdracht van de Rijksoverheid gekregen om te onderzoeken welke mogelijkheden wij hebben voor duurzame opwek van energie door wind en zon. Door het beperkte grondgebied heeft Veenendaal geen mogelijkheden om windturbines te plaatsen. Des te belangrijker dat we in Veenendaal er alles aan doen om onze daken vol te leggen met zonnepanelen. Wat betreft de ambities op het gebied van windenergie moeten we dan ook naar de omliggende gemeenten kijken.

Standpunt ChristenUnie onderzoekslocaties Ede

Windturbines passen het beste op zee. Wij zijn voorstander van het benutten van de kansen die de Noordzee biedt. Tegelijkertijd weten we dat dat niet voldoende is. De komende decennia zullen we ook windturbines op land nodig hebben om aan de groeiende elektriciteitsvraag te voldoen. Wij gaan ervan uit dat deze windturbines op land een tijdelijk noodzakelijk zijn en aan het einde van de levensduur vervangen kunnen worden door andere vormen van energie zoals nieuwe vormen van kernenergie en waterstof.

Windturbines op land plaatsen kan wat ons betreft alleen onder strikte voorwaarden. Ook de landelijke overheid heeft zich op dit standpunt gesteld en de voorwaarden hiervoor zullen opnieuw door het RIVM worden vastgesteld. Wij zijn van mening dat onderzoekslocatie 9 (zie kaartje) welke dicht tegen bebouwing in Veenendaal aanligt, in geen geval aan de voorwaarden kan voldoen. Wij ondersteunen de bezwaren die daarover leven in de samenleving. Daarnaast lijkt ook onderzoekslocatie 8 dichtbij het Binnenveld zeer ongelukkig gekozen. Wij moeten de schaarse natuur in deze regio koesteren. Ons pleidooi richting de buurgemeenten is om ten alle tijden zorgvuldigheid boven snelheid te verkiezen.

Afgelopen jaar heeft de ChristenUnie Veenendaal meermaals gepleit voor een betere samenwerking tussen buurgemeenten als een (windturbine)ontwikkeling mogelijk vlakbij de gemeentegrens plaatsvindt. Op dit moment loopt er in Ede, in navolging van de tien mogelijke locaties, een vervolgonderzoek wat medio maart 2022 de Notitie Reikwijdte en Detailniveau moet opleveren. Hierin worden de milieueffecten en ontwikkelmogelijkheden op de tien locaties verder uitgewerkt. Als ChristenUnie Veenendaal zijn wij zeer benieuwd naar de uitkomsten uit dit onderzoek. Vanuit Veenendaal hebben we contact met de ChristenUnie fractie in Ede en geven we de signalen vanuit Veenendaal ook door.

Als u met ons in gesprek wilt gaan, neem dan contact op met Jonathan van den Heuvel of Roelof Mulder.

Zie ook ons eerdere standpunt over windturbines ten noorden van Veenendaal https://veenendaal.christenunie.nl/k/n5177/news/view/1373588/554113/zonder-voldoende-draagvlak-geen-windturbines.html

Labels: , , , , , , ,