Zakgeldproject zwerfafval

Zakgeldproject-nr.3-1woensdag 11 mei 2016

In juli 2015 is door de gemeenteraad een motie aangenomen waarin gevraagd is om extra activiteiten op te zetten voor het opruimen van zwerfafval. Voorgesteld werd dit te doen samen met scholen en instellingen zodat zij 'zakgeld' kunnen verdienen met het schoonhouden van Veenendaal.

De Stichting Veenendaal Schoon is door de gemeente gevraagd om het zakgeldproject samen verder uit te werken. Veenendaal Schoon werkt al jarenlang samen met de gemeente aan bewustwording en vermindering van het zwerfafval. door middel van schoonmaakacties. De stichting was daarom een logische partner voor het zakgeldproject. De kosten van het zakgeldproject worden betaald uit de jaarlijkse vergoeding van Stichting Afvalfonds Verpakkingen.
Negen scholen hebben zich aangemeld om mee te doen: De Windroos, Rehobothschool, Prinses Beatrixschool, Johannes Calvijnschool, De Grondtoon, De Blink (voormalige Oranjeschelp) en de C.P. van Leersumschool. Van de instellingen zijn Reinaerde, Dagactiviteitencentrum De Ontmoeting en Dagbesteding Zideris deelnemers van het Zakgeldproject

Het is een mooi resultaat dat al zoveel scholen en instellingen positief reageerden. Het is de bedoeling dat in de nabije toekomst ook andere scholen en instellingen structureel worden betrokken bij de aanpak van zwerfafval. Het is immers belangrijk om een gezamenlijk verantwoordelijkheid te dragen voor de kwaliteit van de openbare ruimte.

Archief > 2016