Een bijzondere wandeling

Begraafplaats 4 mei 2016maandag 09 mei 2016

Anne Bosma *15-08-1920 †14-05-1940
Anne was dienstplichtig soldaat bij de Staf van het 4e Grensbataljon van de Koninklijke Landmacht en is gesneuveld op de Oirschotseweg te Moergestel. Hij woonde aan de Mulderslaan te Gelders Veenendaal.

De Historische Vereniging Oud Veenendaal organiseert sinds zeven jaar een wandeling langs de graven van slachtoffers vanwege de Tweede Wereldoorlog. Van 4 mei tot en met zondag 8 mei staan bij deze graven een klein vlaggetje en een tekstbord. Dit jaar is voor het eerst bij vijftig graven tevens een foto van het omgekomen slachtoffer geplaatst. Indrukwekkend en confronterend. Want zo krijgen de namen een gezicht.
4 Mei jl. hebben de fractieleden Dick Roodbeen en Tineke Bette deze wandeling gemaakt op de begraafplaats De Munnikenhof.  Mede omdat een leerlinge van het CSV met ons meeliep, werd het een hele bijzondere wandeling. Zij vertelde dat geschiedenis en ook de verhalen uit de Tweede Wereldoorlog indruk op haar maken. Dit was de reden waarom zij naar de begraafplaats was gekomen om deze wandelroute te lopen.
Leden van de Historische Vereniging waren aanwezig, gaven uitleg en beantwoorden vragen.

Zoveel graven, zoveel namen, zoveel verhalen van gestorven kinderen, mannen en vrouwen die in de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen of vermoord. Het is om stil van te worden.

Archief > 2016