Je moet de bal in de vrije ruimte durven spelen

foosball-table-189843_960_720donderdag 07 april 2016

"Sport is meer dan bewegen." Zo heet het nieuwe beleidskader voor de sport dat op 31 maart is aangenomen. Een beleidskader op hoofdlijnen, een beleidskader dat duidelijk verdergaat op de reeds ingeslagen weg. Dat is dan ook een belangrijke reden om dit beleidskader te kunnen steunen. Het sportbeleid heeft de afgelopen jaren te maken gekregen met de nodige bezuinigingen, toch heeft één partij in Veenendaal zich niet alleen een betrouwbare partner van de gemeente getoond, maar ook van de sporters en hun verenigingen. Dat is SportService Veenendaal. De ChristenUnie is dan ook van mening dat de uitvoering van het beleid in goede handen is bij SportService Veenendaal.

Bij het beleidskader zijn een aantal amendementen en moties ingediend, ik wil hier eigenlijk niet te lang bij stilstaan, maar zal wel onze keuze bij twee ervan uitleggen. Ten eerste was er een amendement om het woord allochtoon, daar waar gesproken werd over mensen met een lichamelijke beperking, jeugd en ouderen te schrappen als doelgroep. In lijn met de Tweede Kamer kunnen we ons daarin vinden. De anderen zijn groepen waarvoor een aanpassing in de uitvoering nodig kan zijn bij de beoefening van sport, voor een allochtoon geldt dit niet. Daarom hebben wij voor het schrappen van het woord allochtoon gekozen. Een tweede is het schrappen van de pijler prestatiesport. Natuurlijk willen wij niet dat met gemeenschapsgeld teams of individuele sporters gesponsord gaan worden. De pijler beoogd echter iets anders, deze beoogd het faciliteren van prestatiesport, met andere woorden het op een dusdanige manier uitvoeren dat prestatiesport mogelijk is. Doordat we sportbeoefening op een hoger niveau mogelijk maken zal de breedtesport kunnen profiteren, en zal ook juist de uitstraling van prestatiesport bijdragen aan andere beleidsterreinen, zoals toerisme, het zet Veenendaal op de sportkaart.

"Je moet de bal in de vrije ruimte durven spelen, zodat de aanvallers hem kunnen oppikken en kunnen scoren." Wij als raad moeten het vertrouwen hebben dat SportService Veenendaal, de sportverenigingen, commerciële sportinstellingen en individuele talenten de vrije bal op kunnen pikken, het spel voort kunnen zetten en op hun niveau kunnen scoren. Dit beleidskader ademt dat vertrouwen in elkaar uit en daarom moeten wij ook met vertrouwen durven spelen.

Archief > 2016