Nieuwe bestuursstijl komt onvoldoende uit de verf

Foto Engbert Stroobosscherwoensdag 16 maart 2016

De coalitie (SGP, D66, VVD, CDA en Pro Veenendaal) waarvan het college onderdeel uitmaakt hebben bij aanvang van hun "regeerperiode" gezegd met een nieuwe stijl te willen besturen.
Zo wilde men meer luisteren naar de oppositie en niet, om de eer van het college te redden, op belangrijke momenten voor de coalitie te stemmen. Bovendien wilde men meer de inwoners betrekken bij de besluitvorming. Na enig zelfonderzoek hebben wij, als oppositie partij, deze lijn (nieuwe bestuursstijl) omarmd, door voor het door de coalitie aangereikte raadsprogramma te stemmen.

Tot onze teleurstelling komt de nieuwe bestuursstijl onvoldoende uit de verf. Waar het op belangrijke momenten goed is om naar alle argumenten te luisteren om een afgewogen besluit te nemen sluit de coalitie haar gelederen en vergeet haar belofte een nieuwe stijl te willen hanteren.

Recent voorbeeld hiervan is de besluitvorming omrent DEVO (Duurzame Energie Voorziening Veenendaal Oost). Besluitvorming die voor het grootste deel achter gesloten deuren plaatsvindt omdat het college, gesteund door de coalitie, dit van belang vindt. De ChristenUnie kan zich niet vinden in de daarvoor in het geheim gevonden argumentatie. Het lijkt er meer op dat het college niet met de billen bloot wil en daarvoor het geheim verklaren van het dossier DEVO goed uitkomt.

Het doet zeker geen goed aan de beloofde nieuwe bestuursstijl meer transparant te willen zijn en de samenwerking te zoeken met de hele raad. In het dossier DEVO is veel fout gegaan en de raad is daarover op belangrijke momenten niet geïnformeerd. Dit heeft geleid tot een motie van afkeuren van de gehele oppositie tegen wethouder Verloop die inmiddels al zes jaar bestuurlijk verantwoordelijk is voor DEVO.

Tenslotte hadden we verwacht dat de nieuwe bestuursstijl zou inhouden dat er meer en beter geluisterd zou worden naar wat inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen willen en nodig hebben. In plaats daarvan vertelt het college vooral haar eigen verhaal en investeert in eigen public relation. Maar goed laten we nuchter blijven, zo is het altijd al gegaan en zo zal het waarschijnlijk ook altijd blijven. Als oppositiepartij proberen we de daad bij het woord te (laten) voegen.

Archief > 2016