Gastlessen gemeentepolitiek op het Ichthus College

IMG_1762maandag 14 maart 2016

Op donderdag 3 maart hebben de raadsleden Dick Roodbeen en Willem van Braak aan 4 examenklassen van het Ichthus College gastlessen gegeven over de gereedschapskist van een gemeenteraadslid. In die gastlessen werden kort de instrumenten van een raadslid om zijn of haar invloed uit te kunnen oefenen uitgelegd. Daarna werd de focus op het instrument motie gelegd. De klassen werden in groepen verdeeld en elke groep ging aan de slag om een hen aangelegen onderwerp aan te kaarten. Daarbij werden zij ook uitgedaagd om aan hun motie een politieke partij te linken. Er kwamen zeer bijzondere en goed uitgedachte onderwerpen voorbij.

Op donderdag 10 maart hebben de klassen een gemeenteraadsvergadering belegd, waarin de moties werden ingediend. De vergadering stond onder leiding van voorzitter Willem van Braak en Henk van Soest kwam als wethouder zijn visie op de moties uitleggen. Na stevige debatten kwam het uiteindelijk tot stemming. Met welke opdrachten werd het denkbeeldige college van wethouders en burgemeester dan op pad gestuurd?

• Het college wordt verzocht te onderzoeken hoe de verkeersveiligheid op de kruising Prins Bernhardlaan/Bevrijdingslaan verbeterd kan worden
  • Het college wordt verzocht een plek te vinden in Veenendaal waar legaal graffiti kan worden gespoten.
  • Het college wordt verzocht opnieuw met de gemeente Ede in conclaaf te gaan om tot heropening voor alle verkeer van het viaduct bij de Stationsstraat te komen.
  • Het college wordt verzocht om in het bestuur van FoodValley het zogenaamde project FruitValley aan te kaarten dat beoogt om gratis fruit uit te delen op scholen.

Verder moet de gemeenteraad vanwege het staken van de stemmen nog een keer bij elkaar komen om te stemmen over een motie die het college verzoekt te onderzoeken of er draagvlak is om te komen tot door scholen geadopteerde moestuinen. Ook werd een motie van tafel gehaald die ging over monumentenzorg, maar waar een goed financieel verhaal ontbrak. Daar zou nog op terug gekomen worden volgens de indienende fractie. Een motie over het verbeteren van de verkeerslichteninstallatie op de rondweg in combinatie met het weghalen van de zogenaamde wachtlichten werd door de wethouder omarmd en was dus overbodig geworden.

Al met al een mooi politiek proces, waarbij echt politieke talenten werden gespot. De mooiste opmerking in een debat mag niet onvermeld blijven! Op de reactie van de wethouder in het dossier viaduct Stationsstraat/Veenendaalseweg dat Ede de sleutel in handen heeft, reageerde de indiener van de motie zeer ad rem: “Als Ede de sleutel in handen heeft, zijn wij graag het slot!”

Archief > 2016