Een indrukwekkend moment

Foto monument en Gea Leegstradonderdag 10 maart 2016

Verleden jaar heb ik namens de ChristenUnie een motie ingebracht om een monument ter gedachtenis aan meer dan 1000 kinderen te laten maken. Op de begraafplaats ligt een groot grasveld waaronder zoveel kinderen begraven liggen. Armoede was vaak de reden dat vele kinderen zonder gedenkteken begraven zijn. Voor de meeste passanten is het grasveld een anonieme plek.
Maar voor nabestaanden van grote betekenis.

Dat was de reden dat ik bij motie er op aangedrongen heb om een monument bij het kindergrafveld te plaatsen. De motie kreeg de steun van de gehele gemeenteraad.  Verantwoordelijk wethouder Beckerman zegde alle steun toe voor dit initiatief.

Woensdagmiddag 9 maart was er de bijzondere bijeenkomst op de begraafplaats De Munnikenhof. Zo’n 100 mensen waren gekomen voor de onthulling van het monument bij  dit kindergrafveld. Na een indrukwekkende toespraak van wethouder Beckerman, vertelde de kunstenares Gea Leegstra-van Zijtveld  haar bijzondere verhaal over de totstandkoming en vervaardiging van het monument. Na een kort woord van mijn kant, kreeg de stadsdichter Joyce Willemse de gelegenheid om haar gedicht voor te dragen waarna op haar verzoek een minuut stilte in acht werd genomen.

Na de respectvolle onthulling bij het kindergrafveld was er onder de aanwezigen veel dankbaarheid dat er nu een monument staat en alle lof voor de kunstenares Gea Leegstra. Zij heeft een prachtig en gedenkwaardig monument voor het kindergrafveld gemaakt. Op de sokkel staan de dichtregels:

Hartstochtelijk verdriet
voor de lege plek
die het achterliet
zo lang
zo veel
maar nooit vergeten

Het was op 9 maart een indrukwekkend moment bij de onthulling van het kindermonument, een gebeurtenis om nooit te vergeten.

Tineke Bette

Archief > 2016