De kracht van onze jeugd

cjg_215003maandag 08 februari 2016

In de Rijnpost verscheen de reactie van de ChristenUnie op "de kracht van onze jeugd". In de titel zitten een aantal uitgangspunten opgesloten voor een helder visiedocument, voor een beleidsplan is het helaas te weinig concreet. Het gaat om jeugd, dat moge duidelijk zijn. Het gaat ook om onze jeugd, jongeren die in onze maatschappij staan, jongeren die deel uitmaken van ons gezin, onze omgeving. Het gaat om kracht of juist om kwetsbaarheid. De meeste kinderen groeien relatief probleemloos op, ongeveer 7,5% heeft echter hulp nodig.

Op sommige momenten in het leven van onze jeugd loopt het niet zoals verwacht. Stel dat ouders besluiten dat zij, net zoals ongeveer 70.000 andere stellen met minderjarige kinderen jaarlijks in Nederland, niet meer samen verder willen. Dan gaat dit in driekwart van de gevallen volgens de ouders gepaard met ruzie, dit kan ontaarden in een vechtscheiding. Kinderen zijn hier vaak het grootste onschuldige slachtoffer van. De ChristenUnie is blij dat de raad daarom besloten heeft het college te vragen in overleg te treden met het CJGom aan de hand van het Plan van aanpak Vechtscheidingen van de gemeente Amsterdam te komen tot een integrale aanpak van preventie en hulpverlening bij een vechtscheiding, waarbij de positie van het kind centraal staat. Het plan van aanpak van de gemeente Amsterdam is een uitgebalanceerd plan wat onder andere de escalatieladder van Glasl inpast in de aanpak. Het gaat daarnaast uit van de impact van een scheiding vanuit het oogpunt van het kind. Dit plan bestaat uit 15 actiepunten die goed lijken in te passen in de aanpak die is uitgestippeld door het CJG, volgens onder andere de ChristenUnie dus een waardevolle aanvulling.

De ChristenUnie ziet de verdere uitwerking met vertrouwen tegemoet, net zoals de uitwerking van het beleidsplan. Het beleidsplan is voor anderhalf jaar vastgesteld, daarna worden de in 2015 en 2016 geleerde lessen meegenomen, wordt het beleid geactualiseerd en worden de beleidskaders verder uitgewerkt. Ook met deze aanvulling op het beleid is de ChristenUnie blij het laat zien dat een groot gedeelte van de raad het met onze visie eens is.

Archief > 2016