Reserve schept ruimte voor betere zorg

Foto Arjan Koertswoensdag 23 december 2015

Het jaar 2015, waarin de gemeente meer verantwoordelijkheden kreeg voor zorgtaken, ligt bijna achter ons. Tijdens de laatste raadsvergadering van dit jaar werd stilgestaan bij het te verwachten financiële resultaat. Naar het zich laat aanzien sluit de gemeente het jaar financieel positief af. Dit positieve saldo wordt mede veroorzaakt door minder dan verwachte uitgaven aan de zorg in het sociale domein.

Voor een meerderheid van de raad was dit reden om een financiële reserve voor het sociale domein in te stellen. Tot voor kort steunde de ChristenUnie dergelijke voorstellen niet. Reserve of niet, de wet schrijft voor dat noodzakelijke zorg hoe dan ook betaald moet worden. Het instellen van een aparte reserve naast de algemene reserve lijkt dan ook overbodig. Toch heeft de ChristenUnie er deze keer voor gekozen het voorstel voor een reserve sociaal domein mee in te dienen en dus te steunen.

Het geld voor de zorgtaken ontvangt de gemeente van het Rijk. Wij vinden dat geld dat voor de zorg bestemd is, ook voor de zorg beschikbaar moet blijven en niet moet worden uitgegeven aan de spreekwoordelijke lantaarnpalen. Op die manier wordt bovendien voorkomen dat de gemeente bij toekomstige hogere zorgkosten geld tekort komt. Tegelijkertijd moet worden voorkomen dat een te voorzichtig beleid wordt gevoerd. Een bestemmingsreserve kan daarbij helpen.

Eerder dit jaar stelde de raad het WMO beleid (maatschappelijke ondersteuning) vast. Dit beleid gaat nog uit van noodzakelijke bezuinigingen. In dat kader zijn de kosten voor zorggebruikers dan ook fors gestegen. Deze bezuinigingen lijken nu voorbarig. Daar tegenover staan hoge kosten voor jeugdzorg en risico’s op het gebied van werk en participatie. Juist daarom is het goed om de financiële resultaten binnen het sociale domein te scheiden van de algemene uitgaven. Zo blijven overschotten beschikbaar voor de zorg en kunnen we goed beoordelen of het gevoerde beleid niet te strikt is. Daarom hebben wij steun gegeven aan het instellen van een bestemmingsreserve sociaal domein.

Archief > 2015