Stemmingen Wet Stroom en nu…

Hoogspanninglijnen Veenendaalwoensdag 14 oktober 2015

Op 13 oktober zijn in de Tweede Kamer de stemmingen geweest over de Wet Stroom.
In deze wet is ook een mogelijkheid opgenomen voor de gemeenten die de hoogspanningslijn ondergronds wil aanbrengen.

De kosten daarvoor moeten voor 25% door de gemeenten zelf worden gedragen.
Vanuit de ChristenUnie heeft Carla Dik-Faber een amendement  ingediend die de bijdrage voor de gemeenten naar 10% wilde terugbrengen. Dit amendement was mede ondertekend door het CDA, D66, GroenLinks en PVV. Het is bijzonder teleurstellend dat dit amendement het niet heeft gehaald. Want bij aanneming was er direct duidelijkheid voor de gemeenten geweest.

Een ander amendement van het CDA en de PvdA heeft het wel gehaald. Hierin wordt gesteld dat de gemeentelijke bijdrage aan de verkabeling per Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)geregeld kan gaan worden. Gemeenten moeten nu met Economische Zaken gaan onderhandelen, waarbij de totale bijdrage bovendien 25% blijft. Het is echter maar zeer de vraag hoe die besprekingen dan zullen uitpakken. Alleen als er een werkbare Algemene Maatregel van Bestuur komt, is er nog een kans op min of meer rechtvaardige verdeling van de kosten mogelijk. De Kamer zal daarover in ieder geval nog spreken.

De stemmingen over de Wet Stroom zijn geweest en nu moeten we toch weer vooruitzien. Wij geven de moed niet op. De ChristenUnie zal zich blijven inspannen om de hoogspanningslijn in Veenendaal ondergronds te brengen vanwege het voorzorgprincipe en de veiligheid.

Tineke Bette

Archief > 2015