Algemene beschouwingen 2016-2019

Foto Engbert Stroobosschermaandag 06 juli 2015

Meneer de Voorzitter,
Vandaag spreken wij over de Kadernota. De eerste sinds het aantreden van dit college. Of het daar nou aan ligt weet ik niet maar de kaders van deze nota, zo constateren wij, zijn nogal in beweging. Een maand geleden werden bij de Bestuursrapportage nog behoorlijke overschotten verwacht. Het college gaat in de voorliggende nota nog uit van positieve resultaten. Inmiddels weten wij beter en wordt er voor 2017 een tekort verwacht van 1 miljoen euro oplopend naar circa 2 miljoen in 2019.

Om met sommige bootjesmensen in deze raad te spreken is het weer alle hens aan dek wat ons betreft. Daarom vragen wij het college samen met de raad te onderzoeken op welke manier we de uitgaven nog meer in lijn kunnen brengen met de inkomsten bij een derde brede heroverweging.

Voorzitter, dit brengt ons direct bij de vraag wat is er terecht gekomen van de laatste brede heroverweging uit de vorige periode. De destijds door ons als raad geaccordeerde bezuinigingsvoorstellen zouden hun beslag moeten krijgen in deze periode. Wij vragen hierbij het college daarom, nog voor de behandeling in de raad van de programmabegroting 2016, te komen met een overzicht van de gerealiseerde bezuinigingen, de nog te realiseren bezuinigingen, en de bezuinigingen die onverhoopt niet gehaald zijn. Laatstgenoemde kunnen we dan gelijk herstellen in de door ons voorgestelde derde brede heroverweging. Wilt u de gevraagde informatie toezeggen?

We weten natuurlijk ook dat de tekorten voornamelijk veroorzaakt worden doordat het Rijk minder budget meegeeft voor de, naar de gemeente overgehevelde, zorgtaken. Dit maakt het tekort niet minder, maar de extra bezuinigingen wel dragelijker, nu we weten dat we dit gaan doen voor de kwetsbare mensen in Veenendaal.

Voorzitter, het Rijk denkt te kunnen korten op de zorg doordat de samenleving meer gaat doen. Dit wordt ook wel de participatiesamenleving genoemd. De ChristenUnie denkt dat de participatie, het omzien naar elkaar,  niet helemaal vanzelf van de grond komt. Wanneer meer van de samenleving wordt gevraagd zal er ook in moeten worden geïnvesteerd.

De ChristenUnie introduceert daarom het maatschappelijk participatiefonds.Met dit fonds kan de organisatie van kleinschalige initiatieven van inwoners en niet gesubsidieerde instellingen worden versterkt. Dit zal helpen bij het in de kracht zetten van onze jeugd, onze mantelzorgers en vrijwilligers. Ook past dit idee goed bij het adagium van ons college ‘Veenendaal kan’ en de titel van ons raadsprogramma ‘De kracht van Veenendaal’. Wij zijn dan ook benieuwd naar de stemming over dit onderwerp.

Een ding staat voor ons als een paal boven water, zorg moet worden verleend aan de mensen die het nodig hebben. Daaraan, mag wat de ChristenUnie betreft,niet worden getornd. Wij blijven opkomen voor de kwetsbare mensen in de samenleving, tekort of geen tekort. Wij zijn dan ook blij dat het college 3 miljoen euro als risico reserveert in de Algemene reserve voor het sociale domein.

Voorzitter, het aantal ongelukken met fietsers noopt ons de verkeersveiligheid opnieuw op de agenda te plaatsen. De strakke afstelling van diverse stoplichten leidt bij een gebrek aan handhaving tot grote risico’s. In dat verband vragen we ook om maatregelen voor de fietsoversteek bij de Monding/Brederodelaan.

Voorzitter, ode algemene begraafplaats Munninkenhof  bevindt zich een oud met gras bedekt kindergrafveld waar 1.200 kinderen begraven liggen. De ChristenUnie vraagt of de gemeente ter nagedachtenis van al deze kinderen een monument wil plaatsen op dit nu nog anonieme kindergrafveld.

Tenslotte voorzitter willen we als ChristenUnie de FoodValley een extra impulsgeven. We willen dit doen door het vergroten van de naamsbekendheid en het verder tot uiting brengen van de bijzondere en welkome samenwerking tussen acht gemeenten, het bedrijfsleven en het onderwijs en onderzoek. Wij stellen daarom voor onderborden te plaatsen bij de plaatsnamen van alle gemeenten in de FoodValley waarmee de samenwerking wordt onderstreept.

Voorzitter, aan het eind van onze bijdrage aan deze algemene beschouwingen spreken wij in geloof er graag over in Wiens kracht wij mogen werken. Wij wensen het college daarom Zijn kracht, de kracht van onze Heere God toe, voor uw werk voor Veenendaal. Dank u wel.

Engbert Stroobosscher

Archief > 2015