procedure toekenning Schoonmaakondersteuning

Foto Arjan Koertsmaandag 22 juni 2015

Vanuit de fractie van de ChristenUnie heeft raadslid Arjan Koerts schriftelijke vragen gesteld aan het college naar aanleiding van berichten in het Nederlands Dagblad van donderdag 18 juni en De Gelderlander editie De Vallei van zaterdag 20 juni. Daarin was het verhaal te lezen van een Veenendaler die afhankelijk is van Schoonmaakondersteuning vanuit de WMO. Deze artikelen zijn aanleiding geweest om onderstaande vragen te stellen over de voor alle betrokken cliƫnten gevolgde procedure bij de omzetting van een maatwerkvoorziening naar een algemene voorziening voor schoonmaakondersteuning.

1. Is het juist dat er besluiten zijn genomen over de omzetting van een maatwerkvoorziening naar de algemene voorziening Schoonmaakondersteuning (SO) zonder keukentafelgesprek of persoonlijk contact?

2. Zo ja, beoordeelt u deze besluiten als zorgvuldig en waarom?

3. Is het juist dat in de brief aan clienten over het inbreken op bestaande rechten en de omzetting naar een algemene voorziening (per 18 september) niet is gewezen op de mogelijkheid van bezwaar?

4. Zo ja, bent u het met ons eens dat in dat geval de bezwaartermijn van 6 weken niet geldt en de mogelijkheid van bezwaar dus nog voor alle clienten open staat?

5. Uit de artikelen zou de conclusie getrokken kunnen worden dat clienten niet goed zijn geinformeerd over de mogelijkheden van het minimabeleid (en de Huishoudelijke Hulp Toelage). Hoe zijn clienten hierover tot nu toe persoonlijk geinformeerd? Bent u voornemens er meer bekendheid aan te geven?

6. Kunt u aangeven hoe de vraag naar financiele ondersteuning zich ontwikkelt ten opzichte van de prognose?

7. Indien er sprake is van achterblijvende vraag. Bent u voornemens het tarief van de algemene voorziening schoonmaakondersteuning te verlagen door de HHT te verhogen. Zo nee, waarom niet?

De fractie van de ChristenUnie wacht met belangstelling de beantwoording van het college af.

Archief > 2015