Identiteit zit niet in een gebouw

Foto Willem van Braakzaterdag 30 mei 2015

De gemeenteraad heeft op donderdag 28 mei unaniem ingestemd met het Integraal Huisvestingsplan, verder IHP genoemd, voor het onderwijs in Veenendaal. Dit plan heeft tot doel om over een periode van 40 jaar alle schoolgebouwen in Veenendaal te vernieuwen en te clusteren tot zogenaamde integrale kindcentra. Daarmee komen er minder locaties voor onderwijs, maar nog steeds een prima dichtheid per wijk. Met dit plan gaat de gemiddelde leeftijd van de schoolgebouwen aanzienlijk omlaag en wordt de leegstand in met name het basisonderwijs bestreden. Alle schoolbesturen staan achter de uitgangspunten van dit plan, maar moeten het nog wel eens worden over de precieze uitvoering. De ChristenUnie heeft de verantwoordelijke wethouder ook nadrukkelijk opgeroepen om in overleg met de schoolbesturen snel tot unanimiteit te komen over de uitvoering. Sommige partijen spraken hun zorgen uit over het mogelijk in gevaar brengen van de vrijheid van onderwijs en dan met name de positie van het bijzonder, christelijk onderwijs. De ChristenUnie deelt die zorg rond dit plan niet. Het gaat hier om vernieuwing van huisvesting. Op sommige locaties zullen scholen van verschillende richtingen onder hetzelfde dak komen, maar dat zegt niets over de inrichting en de identiteit van het onderwijs. Ik werk zelf op een christelijke school die in hetzelfde gebouw zit als de openbare school. Dat kan je als bedreiging zien, maar ook als kans. Daar waar het kan doen we veel dingen samen, maar een ieder behoudt de eigen identiteit. Dat kan juist in Veenendaal, waar we een divers scholenbestand hebben, leiden tot kansen in de samenwerking. Schoolbesturen spreken massaal hun steun uit voor die kansen. In Nederland hebben we in onze grondwet het zeer waardevolle artikel 23 over de vrijheid van onderwijs staan. Daar heeft het college van Veenendaal zich dus aan te houden. Wij zien geen enkele aanleiding om te betwijfelen dat het college met dit IHP artikel 23 gaat schaden. Doen ze dit wel, dan zullen zij de ChristenUnie op hun weg vinden! Maar eerst en vooral willen we het positieve verhaal over dit IHP vertellen, want volgens de ChristenUnie zit identiteit niet in een gebouw!

Willem van Braak

Archief > 2015