ChristenUnie stelt schriftelijke vragen aan het college van B&W over gevaarlijke verkeerssituatie fietskruispunt De Monding en Brederodelaan

Afbeelding bij tekstbijdrage ChristenUnie stelt vragen aan het collegedinsdag 26 mei 2015

In de afgelopen jaren hebben er op het fietskruispunt van De Monding met de Brederodelaan al vele fietsongelukken, soms zeer ernstige, met lichamelijke verwondingen en materiële schade plaatsgevonden. Reeds in 2008 hebben wij als ChristenUnie voor deze kruising aandacht gevraagd. Diverse weg- en bordaanpassingen, om de verkeersveiligheid voor de kwetsbare fietsers te verhogen, zijn inmiddels uitgevoerd. Echter zonder het gewenste resultaat. Automobilisten en andere gemotoriseerde weggebruikers negeren massaal het stopbord en rijden veelal onverantwoord hard over deze fietspadkruising, dit hebben wij door eigen waarneming ook geconstateerd. Het is naar onze overtuiging van belang, dat naast de eerder getroffen verkeersmaatregelen nog meer wordt gedaan om de verkeerssituatie veiliger te maken.

Het fietspad wordt zeer intensief gebruikt door schoolgaande jeugd, zowel basisschoolleerlingen alsook degene die de middelbare school bezoeken. Elke week gebeuren op het fietskruispunt ongelukken of bijna ongelukken. Niet altijd wordt een ambulance of politie erbij geroepen. De buurtbewoners verlenen veelal eerste hulp. Afgelopen week weer tot tweemaal toe. Donderdagmiddag 21 mei werd een jongentje aangereden. Het kind was lichtgewond en de fiets beschadigd, maar de automobilist is zonder te stoppen doorgereden.Buurtbewoners en ouders van de schoolgaande jeugd zijn in ernstige mate verontrust door deze onveilige verkeerssituatie.De fractie van de ChristenUnie maakt zich bezorgd over de veiligheid van de kwetsbare verkeersdeelnemers die dagelijks gebruikmaken van deze gevaarlijke kruising.

Onze fractie is van oordeel dat, gelet op deze structureel onveilige verkeerssituatie bij het fietskruispunt De Monding met de Brederodelaan op korte termijn maatregelen moeten worden genomen en heeft daarom de volgende vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld:

1. Deelt het college de mening van de ChristenUnie-fractie dat de kruising fietspad met De Monding en de Brederodelaan een onaanvaardbare, gevaarlijke verkeerssituatie betreft?
  2. Zo ja, welke oplossingsgerichte maatregelen gaat het college op korte termijn treffen om de situatie ter plekke veiliger te maken voor de kwetsbare verkeersdeelnemers?

Archief > 2015