Stille week en kermis in Veenendaal

Engbert_Newdonderdag 02 april 2015

Als ChristenUnie waren wij onaangenaam verrast door de aankondiging op de Gemeentepagina in de Veenendaalse Krant d.d. 25 maart, dat het college een vergunning had verleend voor het houden van een kermis in de periode van 27 maart tot en met 6 april 2015.

Als ChristenUnie zijn we er ons van bewust dat in Veenendaal op 6 zondagen een evenement mogelijk is. Echter wat ons wel bevreemdt en waar wij grote moeite mee hebben, is het feit dat deze evenementenvergunning is verleend tijdens Palmzondag, de Stille Week, Goede Vrijdag en ook tijdens de beide Paasdagen.

Veel kerken in Veenendaal hebben in deze Stille Week van maandag t/m vrijdag kerkdiensten belegd om het lijden en sterven van Jezus Christus te gedenken. Goede Vrijdag en Pasen zijn voor christenen beide belangrijke heilsfeiten die elk jaar weer op bijzondere wijze herdacht en gevierd worden.

Als ChristenUnie hebben wij aan het college vragen gesteld over de verlening van de evenementenvergunning:

1. Heeft het college zich bij het verlenen van deze evenementenvergunning gerealiseerd dat het gaat om de periode van de Stille Week, Goede Vrijdag en de Paasdagen?
  2. Zo ja, heeft het college hierover met de kerken gecommuniceerd?

Op deze vragen heeft het college geantwoord:

1. De aanvrager heeft deze periode juist aangevraagd vanwege de Paasdagen met de intentie meer publiek te trekken.
    1. De gemeente heeft de -naast de evenementenlocatie gelegen- Christelijke Gereformeerde Pniëlkerk geïnformeerd dat er een aanvraag voor het houden van een kermis in deze periode was ingediend. De Pniëlkerk heeft ons bedankt voor de informatie.

Voor ons was de beantwoording dermate onbevredigend, dat wij vervolgvragen hebben gesteld.

1. Was het gehele college op de hoogte van deze aanvraag evenementenvergunning, zo ja heeft het college in zijn geheel daarop unaniem en zonder voorbehoud besloten?
  2. In de beantwoording op onze vraag of er met de kerken is gecommuniceerd, antwoordt u dat de Christelijk Gereformeerde Pniëlkerk is geïnformeerd. Navraag leerde echter, dat de beide predikanten en de kerkenraad tot op 27 maart niet op de hoogte waren van het feit dat tijdens Palmzondag, de Stille Week, Goede Vrijdag en de beide Paasdagen er kermis zou worden gehouden op het naast hun kerk gelegen evenemententerrein. Aan de koster zijn als uitvoerende slechts informatief de kermisdata doorgegeven zodat het terrein van de Pniëlkerk ook nu weer beschikbaar is als calamiteitenopvang. Bent u het met ons eens, dat vanwege deze bijzondere christelijke gedenkdagen de beide predikanten en de kerkenraad  geïnformeerd/gevraagd moesten worden of zij voor juist deze periode zouden kunnen instemmen met een kermis naast hun kerk?
  3. Vindt het gehele college dat met het toestaan van een kermis in Veenendaal op Palmpasen, Goede Vrijdag, Stille Zaterdag, 1e Paasdag en 2e Paasdag in zijn algemeenheid voldoende respectvol wordt omgegaan met de inwoners?

Ook deze vragen zijn inmiddels beantwoord:

1. De burgemeester is bevoegd gezag met betrekking tot de aangifte van evenementenvergunningen. Aanvragen die passen binnen het gemeentelijk beleid worden ambtelijk afgedaan.
  2. Neen. Ten tijde van de procedure aangaande de realisering van het evenemententerrein is met de Christelijk Gereformeerde Pniëlkerk afgesproken dat zij door de gemeente zouden worden geïnformeerd over de plaatsvindende activiteiten. Als contactpersoon namens de Pnielkerk zijn aan ons de contactgegevens van de koster opgegeven. Sinds de ingebruikname van het evenemententerrein leven wij deze afspraken na.
  3. Als antwoord deze vraag wordt door de burgemeester alleen verwezen naar zijn antwoord op vraag 1.

Het college is echter geheel niet ingegaan op het feit dat het gaat om vergunningverlening t.b.v. een kermis in deze bijzondere week.

Als ChristenUnie zijn wij van mening dat voor Veenendaal een vergunningverlening voor een kermis, op het naast een kerk gelegen evenemententerrein in de periode van Palmzondag de Stille Week, Goede Vrijdag en de beide Paasdagen niet passend is.

Archief > 2015