Precariobelasting op leidingnetwerken , geen geld laten liggen!

Dick_Nieuwmaandag 23 maart 2015

In de raadsvergadering van jl 19 maart is een voorstel (amendement) van de ChristenUnie, mede ingediend door D66, SP en GroenLinks, om belasting te gaan heffen op de leidingen die in Veenendaal in en boven de grond lopen. Volgens schatting van een extern bureau zijn dat zo’ 900 km. Het voorstel is door de raad met een krappe meerderheid, de indieners samen met de PvdA, aangenomen zodat vanaf 1 juli 2015 aan enkele netwerkbeheerders de aanslag kan worden verzonden.

De geschatte inkomsten bedragen rond de 2.2 miljoen euro. Maar of wij het ook binnen krijgen hangt af of een of meerdere netwerkbeheerders in beroep zullen gaan tegen deze belastingheffing. Tegen de gemeente Renswoude is door netwerkbeheerder Stedin een rechtszaak aangespannen. Zij zijn van mening dat op basis van een lopende overeenkomst precarioheffing bij hen niet mogelijk is. De verwachting is dat Stedin richting Veenendaal ook een zelfde rechtszaak zal aanspannen.

De discussie in de raad ging er vooral om of het verstandig is om de precariobelasting in te voeren terwijl we weten dat er in onze buurgemeente een rechtszaak loopt. Daarnaast waren er verschillende fracties die van mening zijn dat het invoeren van deze belasting de lasten voor de Veense burgers zal verhogen.

De ChristenUnie en de hiervoor genoemde partijen zijn van mening dat we de uitkomst van een rechtsgeding in een andere gemeente niet moeten afwachten. Omdat belasting niet met terugwerkende kracht geheven kan worden zou de gemeente Veenendaal per jaar ongeveer 2.2 miljoen euro inkomsten laten liggen als blijkt dat Renswoude de rechtszaak wint. Het enige risico voor Veenendaal dat als door onze gemeente de rechtszaak wordt verloren de proceskosten voor onze rekening komt. Deze kosten, volgens inschatting 5.000 euro per jaar, wegen niet op tegen het grote bedrag aan inkomsten die we mogelijk gaan missen als we nu niets doen. De op te leggen belasting wordt pas geint als vast staat dat een mogelijke rechtszaak door Veenendaal is gewonnen. Hiermee voorkomen we dat Veenendaal rente aan de netwerkbeheerder moet betalen.

Lastenverzwaring is nauwelijks aan de orde, reeds 85 gemeenten hebben deze belasting al ingevoerd, en wij als Veenendalers betalen daar al jaren vrolijk aan mee. De precariobelasting wordt namelijk omgeslagen naar alle aansluitingen in het hele verzorgingsgebied van de netwerkbeheerders. Door mij is een berekening gemaakt op basis van CBS gegevens. Dit zou er toe kunnen leiden dat, als Stedin van de hogere Overheid toestemming krijgt om de tarieven te verhogen, dit voor Veenendaal om minder dan 30.000 euro per jaar gaat. Per inwoner minder dan 50 cent. En dit bedrag wordt door deskundigen als veel te hoog ingeschat.

Met een grote meerderheid van 27 stemmen is een motie, ingediend door onze fractie samen met de SP, aangenomen waarin het college wordt verzocht met een voorstel te komen waarin staat hoeveel Stedin zal doorberekenen en op welke wijze dit naar de Veenendaalse inwoner zal worden gecompenseerd. Dat kan bijvoorbeeld door de afvalstoffenheffing te verlagen. Op deze wijze is er absoluut geen sprake van lastenverzwaring.

In het aangenomen voorstel is ook aangegeven dat de ontvangen precariobelasting op netwerkbeheerders moet worden betrokken bij onder andere de financiering voor het ondergrond brengen van de hoogspanningskabels, de uitgaven voor de zorg, welzijn, cultuur en minimabeleid.

Dick Roodbeen

Archief > 2015