De ChristenUnie in het waterschapsbestuur

_uploads_2011_09_valleikanaal-s_zeelmaandag 09 maart 2015

Waarom doet een politieke partij mee aan de waterschapsverkiezingen? En waarom zou de ChristenUnie van toegevoegde waarde zijn in het bestuur van het Waterschap? Als christelijke partij zijn we ons zeer bewust van onze scheppingsopdracht en zoeken dan ook continu naar een evenwichtig en duurzaam beleid wat de belangen van de ‘landbouw’, ‘economie’ en ‘natuur en milieu’ recht doet. Hierbij kijken we zorgvuldig naar de opbrengsten en kosten en investeren we in toekomstbestendig beheer zodat we onze waardevolle omgeving met vertrouwen kunnen doorgeven aan volgende generaties.

Het waterschap kan haar werk alleen uitvoeren als zij samenwerkt met inwoners, bedrijven en andere overheden. De ChristenUnie heeft het voordeel dat zij sterk vertegenwoordigd is in andere bestuurslichamen zodat er informatie-uitwisseling en ‘kruisbestuiving’ op verschillende bestuurslagen kan plaatsvinden. Wij hebben juist in het gebied van Vallei en Veluwe vele vertegenwoordigers in colleges, gemeenteraden en provinciale staten. Twee van de vijf Tweede Kamerleden wonen in ons gebied. Deze connecties zijn cruciaal om de belangen van het waterschap, en daarmee het belang van waterbeheer, in alle bestuurslichamen te dienen. Wij zijn van mening dat de samenwerking met inwoners en bedrijven in de komende bestuursperiode versterkt moet worden zodat hun belangen nog beter worden gediend. In ieder geval verdient ons gebied een sterke Grebbedijk zodat een watersnoodramp als in 1855 voor goed geschiedenis blijft.

Engbert Stroobosscher
fractievoorzitter ChristenUnie Veenendaal als