Regiotaxi te groot succes gebleken

Foto Arjan Koertsdonderdag 19 februari 2015

Bijna een week waren mensen die afhankelijk zijn van de Regiotaxi verstoken van vervoer. De aanleiding was een financieel conflict tussen de provincie Gelderland en het bedrijf dat de ritten uitvoert. Wat de ChristenUnie Veenendaal betreft onacceptabel dat een geldkwestie wordt uitgevochten over de rug van een kwetsbare doelgroep! Maar hoe kwam het zo ver en wat kunnen we er van leren?

Regiotaxi is een vorm van openbaar vervoer. Niet alleen voor mensen met een beperking, maar voor iedereen. Een doordacht systeem van deeltaxi's. Duurder dan de gewone lijnbus, maar erg handig wanneer een goede busverbinding ontbreekt zoals op sommige plekken in Veenendaal. In de jaren '90 ontdekten gemeenten dit systeem als goed alternatief voor de dure taxiritten van mensen met een beperking. Ook Veenendaal sloot zich aan bij Regiotaxi Gelderland. De doelgroep mocht mee tegen OV tarief, fors gesubsidieerd dus, maar voor de gemeente wel goedkoper dan het betalen van een individuele taxi. Regiotaxi werd steeds meer exclusief voor mensen met een beperking. Het werd zelfs zo succesvol dat de kosten de pan uit rezen en de gemeente op zoek ging naar mogelijkheden de kosten te beperken. Het geschikt maken van de gewone lijnbus moest de oplossing bieden. Het heeft tot nu toe nauwelijks effect. Dat is niet zo vreemd in Veenendaal. Slechts een paar frequente buslijnen en grote loopafstanden naar de dichtstbijzijnde halte. Ook als je goed ter been bent al een hele uitdaging, laat staan met een rollator of een rolstoel. En voor verstandelijk beperkten is het gewone OV vaak te ingewikkeld.

Om de kosten te beperken heeft de gemeente de eigen bijdrage voor de Regiotaxi inkomensafhankelijk gemaakt. Die maatregel had effect. De doelgroep zat niet te wachten op die inkomensafhankelijke aanslag achteraf en kiest intussen massaal voor andere oplossingen of blijft thuis. Toen de vervoerder zich daarover beklaagde bij de provincie, werd gewezen op het contract waarin staat dat gemeenten het tarief mogen aanpassen. Enkele rechtszaken volgden. Het resultaat kennen we: vervoerder failliet, banen weg. En de doelgroep, die al deels was afgehaakt door de eigen bijdrage, zat nu helemaal zonder.

Hoewel de provincie inmiddels vervangende vervoerders heeft geregeld, lijkt de Regiotaxi ten onder te gaan aan zijn eigen succes. Het is te groot en voor veel mensen te duur geworden. De provincie trekt de handen steeds meer af van het bijzondere en onrendabele OV en richt zich op de rendabele bus- en spoorverbindingen in de regio. Niet voor niets roept de verantwoordelijk gedeputeerde Conny Bieze (VVD) gemeenten op de organisatie van vervoer voor kwetsbare doelgroepen zelf ter hand te nemen. Een uitgelezen kans voor de FoodValley regio om te komen tot betaalbaar en geschikt (openbaar) vervoer voor iedereen. Kleinschalig, misschien wat minder 'gelikt' dan de huidige Regiotaxi. Maar wel voor iedereen bereikbaar en betaalbaar. Terug naar de bedoeling!

Arjan Koerts

« Terug

Archief > 2015

Geen berichten gevonden