Meerderheid voor onderzoek naar open schoolpleinen

Foto Willem van Braakvrijdag 14 november 2014

Eén van de punten in ons verkiezingsprogramma is het openstellen van schoolpleinen. Kinderen in de wijk kunnen op die manier buiten schooltijd spelen op het schoolplein. Een open schoolplein vormt zo een verbindende factor in de wijk. Bovendien zou een open schoolplein ook een financieel voordeel voor zowel de gemeente als het schoolbestuur op moeten leveren. In een wijk zijn nu immers op zowel het schoolplein als op een speelveld mooie speelvoorzieningen. Waarom die zaken niet verbinden? We hebben een motie ingediend met het verzoek aan het college te overleggen met de diverse schoolbesturen of er in Veenendaal  tot open schoolpleinen overgegaan kan worden. Onze motie is na overleg met andere partijen uitgebreid met het onderwerp multifunctioneel gebruik van het schoolgebouw. Een school is een centraal punt in de wijk. Wijkactiviteiten vinden vaak plaats in een buurthuis of een andere locatie. Bij het gebruik van de school kan ook hier financieel voordeel optreden, maar is de school als verbindende factor nog sterker aanwezig in de wijk.

De motie open schoolpleinen en multifunctioneel gebruik van schoolgebouwen is door de raad met een ruime meerderheid aangenomen. Het college gaat nu onderzoeken of een punt uit ons verkiezingsprogramma verwezenlijkt kan worden. Stap één is in ieder geval gezet!

Willem van Braak

Archief > 2014