Hoe duurzaam is onze Duurzame Energie Voorziening Veenendaal Oost?

Foto Engbert Stroobosscherdinsdag 11 november 2014

Veenendaal Oost wordt verwarmd door middel van een gasgestookte Warmte Kracht Koppeling (WKK) in combinatie met een Warmte Koude Opslag (WKO). Als ChristenUnie zijn wij, vanuit de rentmeestergedachte vanzelfsprekend warm voorstander van duurzame technieken. Wat ons betreft is een techniek echter pas echt duurzaam wanneer het op termijn ook financieel rendeert. Een duurzame techniek rendeert wanneer datgene wat je erin stopt er zonder al te veel verliezen ook weer uit haalt. Dit kan alleen wanneer je de afval- cq. restproducten ook (her)gebruikt. Uit de jaarrekening blijkt dat DEVO jaarlijks behoorlijk verlies draait. Uit vorenstaande kun je opmaken dat dit niet alleen komt doordat er te weinig woningen zijn aangesloten. De door het college voorgestelde, en door een unaniem aangenomen amendement van de ChristenUnie gefaseerde, herfinanciering van DEVO is gezien de gedaalde rentemarkt een wijze financiële beslissing.

Engbert Stroobosscher

Archief > 2014