Veel onzekerheden in Programmabegroting 2015-2018

Foto Engbert Stroobosscherwoensdag 05 november 2014

Het college biedt de gemeenteraad een programmabegroting aan met veel onzekerheden. Deze onzekerheden bestaan uit een forse toename aan financiële risico’s, reserveringen voor niet uitgewerkte plannen, bovendien wordt gerekend op onzekere toekomstige meevallers.

De financiële risico’s nemen niet alleen door de drie decentralisaties toe maar ook doordat een borgstelling wordt afgegeven voor DEVO van 15,4 miljoen. Op het sociale domein reserveert het college op een bedrag van 35 miljoen daarentegen slechts een bedrag van 4 ton. Terwijl iedereen weet dat we het met 30% minder moeten doen en elke overgang tijd en geld kost. Wij vrezen dat mensen hier de dupe van worden en zullen daarom scherp letten op de uitvoering van de van het Rijk overgenomen zorgtaken.

Het college reserveert voor haar eigen PR 25.000 euro meer omdat ze ‘meer uit huis wil gaan’ en investeert 5 ton in een brede innovatieregeling voor cultuur, economie, onderwijs en duurzaamheid. Gezien de alsmaar stijgende werkloosheid in Veenendaal stimuleert de ChristenUnie liever het bedrijfsleven met het instellen van een innovatiefonds.

Als toekomstige onzekere meevaller rekent het college erop dat de Sociale Werkplaats IW-4 de voor haar gereserveerde gelden, 500.000 euro, niet nodig heeft.  Terwijl we zeker weten dat de komende jaren extra geld nodig is om IW-4 overeind te houden. De ChristenUnie vindt het positief dat het college bij aanbestedingen probeert dat contractpartners uitkeringsgerechtigden in dienst nemen. Maar wij vinden het zorgelijk dat hiervoor naar 2018 alvast oplopend 1.35 miljoen euro minder aan uitkeringsuitgaven wordt ingeboekt. Tenslotte maakt het college, in plaats van te bezuinigen, de begroting sluitend door 460.000 euro in te teren op de algemene reserve.

Samenvattend: de genoemde onzekerheden nopen de ChristenUnie om waakzaam te zijn over de uitvoering van de van het Rijk overgenomen zorgtaken en uw belastinggeld.

Archief > 2014