Parkeerexploitatie kostendekkend

Foto Dick Roodbeenvrijdag 31 oktober 2014

In Veenendaal zijn een aantal parkeervoorzieningen die door de gemeente zijn aangelegd en worden beheerd. Al jarenlang blijkt dat de opbrengsten van het parkeren niet voldoende zijn om de kosten van deze parkeervoorzieningen te dekken.

In de raadsvergadering van donderdag 30 oktober lag een voorstel om de parkeertarieven te verhogen met een zodanig bedrag dat de grote tekorten op de parkeerexploitatie binnen afzienbare tijd tot het verleden behoren.

Al heel lang is onze fractie van mening dat de kosten van parkeren betaald moet worden door de gebruikers daarvan.  In de vorige raadsperiode heeft onze toenmalige wethouder Henk van Soest al een aantal plannen ontwikkeld om invulling te geven aan het kostendekkend maken van de parkeervoorzieningen. Het huidige college heeft daar diverse nieuwe elementen aan toegevoegd.

Uit diverse onderzoeken blijkt dat het verhogen van het parkeertarief, mits binnen redelijke grenzen, nauwelijks invloed heeft op het bezoek aan winkelcentra. Bezoekers kijken vooral naar de kwaliteit van het winkelcentrum, de parkeerkosten komen op de tweede plaats. Dat blijkt ook wel uit het parkeergedrag van onze bezoekers.

De parkeertarieven in de parkeergarages die door de gemeente worden beheerd worden per 1-1-2015 gelijk getrokken met die van de particuliere garages. Deze laatsten hebben al geruimere tijd een tariefstelling die hoger ligt dan de gemeentelijke tarieven.

Er worden ook diverse maatregelen genomen om de kosten te beheersen. Leningen worden omgezet tegen een lagere rente, er wordt een zogenaamde restwaarde van de parkeergarages gehanteerd, een proef wordt gedaan met het digitaal verwerken van parkeren etc..

Om het langdurig aanwezig zijn van de bezoekers van ons winkelcentrum te stimuleren komt er een ‘dagkaart’. Voor €7,50 kan de hele dag worden geparkeerd in de parkeergarages en de parkeerterreinen. Al met al maatregelen die de parkeerexploitatie van de gemeente gezond moeten maken. De fractie van de ChristenUnie heeft van harte ingestemd met het voorstel.

Dick Roodbeen

Archief > 2014