Helpende hand kost 12.000 euro

Foto Andre Groenewegenvrijdag 04 juli 2014

Carola Schouten (CU) stelt vragen aan minister Asscher

Het zal je maar gebeuren. Je verleent als betrokken Veenendaalse werkgever aan een arbeidsgehandicapte (wajongers) de mogelijkheid om werkervaring op te doen en je wordt beloond met een boete van 12.000 euro.

Dit overkwam de Veenendaalse ondernemer Leo Volmer. Volmer heeft een eenmansbedrijf en verdient zijn dagelijks brood als lasser. Als maatschappelijk betrokken ondernemer nam hij de verantwoordelijkheid om een jonge Bulgaar, die legaal in Nederland verblijft en thuiszit met een zogenaamde Wajong uitkering, werkervaring te laten opdoen.

Betrokken mensen

Wat Volmar deed past eigenlijk helemaal in de sfeer van de participatiemaatschappij waarin de zorg voor elkaar meer en meer gemeengoed moet worden. En, laten we eerlijk zijn, Veenendaal heeft gewoon betrokken mensen nodig die zich inzetten voor de Veenendaalse maatschappij. Mensen die anderen de hand reiken om ze - hetzij met werk, hetzij met zorg - verder te helpen.

Dat geldt zeker straks voor maatschappelijk betrokken ondernemers. In 2015 - bij de introductie - van de participatiewet komt er nogal wat op onze samenleving af. Wajongers komen onder gemeentelijk toezicht. Meer en meer wordt gekeken naar wat mensen kunnen in plaats van niet kunnen. Werkgevers krijgen, al dan niet verplicht uit Den Haag, de opdracht om arbeidsgehandicapten te plaatsen in hun bedrijven. Speciale accountmanagers van gemeenten worden op pad gestuurd zoveel mogelijk banen te scoren om juist deze mensen aan werk te helpen. Niemand zit te wachten op mensen die langdurig in de bijstand bivakkeren.

Funest

Met deze wetenschap zijn berichten als die van ondernemer Volmer natuurlijk funest. Hoewel toestemming van het ene loket, wordt hij berispt door een ander loket van het UWV. En dat kost hem dan het lieve bedrag van 12.000 euro. Nu is het de ChristenUnie niet direct te doen om deze zwaar beproefde en overbelaste overheidsinstelling een zwarte Piet in de maag te splitsen.

Schriftelijke vragen Carola Schouten

Wel vraagt onze partij aandacht voor de voorbeeldfunctie die hiervan uitgaat. Als de overheid, die nota bene de verandering naar een participatiemaatschappij propageert, dit soort fouten maakt, zijn bij voorbaat pogingen om maatschappelijk betrokken partijen hierbij in te zetten, gedoemd te mislukken. En dat kunnen we nu net niet hebben. Vanaf 2015 is het 'alle hands' aan dek. Samen gaan we ons weer om elkaar bekommeren, zeker voor die mensen die onze bekommernis nodig hebben.

Minister Asscher

Dan is het ook goed dat onze Tweede kamer vertegenwoordiger Carola Schouten, hierover vragen stelt aan minister Asscher. Gelukkig wordt ondernemer Leo Volmer geholpen door de maatschappelijke investeerder Start Foundation. Hieruit blijkt dat de participatiemaatschappij langzamerhand vorm begint te krijgen. Een goede zaak.

Andre Groenewegen

Archief > 2014