Begroting 2015-2018 nieuwe stijl

Foto Dick Roodbeenzaterdag 28 juni 2014

Het blijkt dat de huidige indeling van de begroting niet meer voldoet aan het huidige en toekomstige takenpakket. Zo zijn bijvoorbeeld de huidige taken binnen de WMO momenteel begroot en verantwoord over meerdere programma’s. Dit maakt de controlerende taak van de raad er niet gemakkelijker op. Daarnaast vragen de drie decentralisaties ook een wijziging in de opzet van de begrotingsprogramma’s.

Zo bracht het college ons als raad dit onderwerp onder ogen in de commissievergadering van 12 juni. En vroeg zij ons uit te spreken over een viertal varianten om tot een nieuwe indeling te komen. En dat het college vervolgens bij de begrotingsbehandeling met een nieuwe indeling zou komen. Onze fractie was van mening dat het College zelf met een voorstel moest komen en dat de raad daar dan in de juni vergadering van de raad een beslissing over moest nemen. Een grote meerderheid van de raad deelde onze mening, en het college ging aan de slag.

In de raadsvergadering van 26 juni is het voorstel van het college besproken. Door onze fractie was ook een mogelijke variant 5 ingediend. Deze was door het college keurig voorzien van voor- en nadelen. Uiteindelijk zijn wij akkoord gegaan met de door het college voorgestelde model zij het dat we eerst nog geprobeerd hebben om de wijze van verantwoorden van de bedrijfsvoeringkosten te wijzigen. Onze fractie is namelijk van mening dat het beter is deze kosten in een afzonderlijk begrotingsprogramma te houden, zodat de inzichtelijkheid van deze kosten optimaal blijven. De meerderheid van de raad was het niet met ons eens, en hebben wij alsnog ingestemd met de door het college voorgestelde variant. Vooral ook omdat de wethouder toezegde de bedrijfvoeringskosten op een andere manier toch inzichtelijk te houden.

Bijzonder was wel dat na afloop van de raadsvergadering de fractievoorzitter van de ChristenUnie Rhenen, aanwezig ivm het afscheid van Jolanda de Heer, mij melde dat Rhenen juist weer is overgegaan tot het afzonderlijk verantwoorden van de bedrijfvoeringskosten. Tip voor onze wethouder financiën om nog even contact met Rhenen op te nemen. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Dick Roodbeen

Archief > 2014