Persbericht: Veens minimabeleid mag de komende raadsperiode niet worden aangetast!

vrijdag 23 mei 2014

In de raadsvergadering van woensdag 21 mei 2014 is het raadsprogramma “De kracht van Veenendaal” besproken. D66, VVD, CDA, SGP en proVeenendaal hebben dit raadsprogramma gepresenteerd. De ChristenUnie heeft gekozen voor een constructieve opstelling tijdens het debat en heeft hiermee de toon voor de komende jaren willen zetten. De kiezer heeft er recht op dat we er alles aan doen om de punten uit ons verkiezingsprogramma waar te maken. Omdat de beide ChristenUnie-amendementen zijn aangenomen is het raadsprogramma zodanig gewijzigd, dat de fractie uiteindelijk haar stem vóór het raadsprogramma heeft gegeven.

De ChristenUnie had aanvankelijk stevige kritiek op het raadsprogramma. De toon in de sociale paragraaf baart zorgen. Er is bijvoorbeeld onvoldoende oog voor de minima. Het gaat vooral over het “zo snel mogelijk weer op de rails krijgen van je eigen leven”. Dat is zeker belangrijk, maar er zijn genoeg  mensen die dat gewoon niet voor elkaar krijgen. Die mensen moeten we helpen. En voor de mensen die de eindjes echt niet aan elkaar geknoopt krijgen, moeten we bekijken hoe we hen kunnen ondersteunen. De ChristenUnie wil er alert op zijn dat het minimabeleid dat de achterliggende jaren is opgebouwd, niet wordt afgebroken.

Amendement minimabeleid

Om daar zeker van te zijn heeft de ChristenUnie een amendement ingediend dat vraagt om handhaving van het huidige minimabeleid voor de komende raadsperiode. Tot grote vreugde van de ChristenUnie is dit amendement aangenomen. Alleen de VVD stemde tegen, zoals verwacht. De wethouder die het minimabeleid zal moeten uitvoeren is van VVD-huize. Maar zij kan dankzij dit amendement niet om een grote raadsmeerderheid heen, die een handhaving van het huidige minimabeleid eist. De ChristenUnie zal alert blijven op de uitvoering hiervan.

Amendement hoogspanningslijnen

Een tweede punt waarop de ChristenUnie kritisch is geweest, is de onderkabeling van de hoogspanningslijnen. Het raadsprogramma vroeg om het nadere gesprek hierover. Maar dat doen we al jaren. De ChristenUnie heeft een amendement ingediend om uiterlijk in het tweede kwartaal van volgend jaar te komen met een financieel plaatje inclusief een stappenplan om de financiën bij elkaar te krijgen. Verder moet hierover verder worden overlegd met provincie en rijk. Ook dit amendement is aangenomen.

Omdat het raadsprogramma op twee voor de ChristenUnie zo belangrijke punten is aangepast, kon de fractie voor het raadsprogramma stemmen. Het programma bevat nog genoeg mitsen en maren. En de concrete uitwerking moet voor de meeste onderwerpen nog komen. Al die plannen zal de ChristenUnie op de inhoud beoordelen. De fractie zal zich inzetten voor een betrouwbare overheid, een dienstbare samenleving en een duurzame leefomgeving.

Archief > 2014