Opinie: Coalitievorming Veenendaal; om “U” te dienen?

dinsdag 29 april 2014

Het moet gezegd worden dat in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezing de gehele plaatselijke politiek zich goed geprofileerd heeft. De kiezer heeft zich op 19 maart jl. duidelijk uitgesproken en voor vier jaar mandaat aan de politiek gegeven. De ChristenUnie en SGP werden, als grote partijen, nog sterker geworteld, ProVeenendaal en D66 boekten flinke winst ten koste van de overige partijen. Een coalitie met een afspiegelingscollege ChristenUnie-SGP-D66-ProVeenendaal lag in de rede. Informateur Kars Veling kwam, na alle partijen in de openbaarheid bevraagd te hebben, met zijn advies: een ChristenUnie-SGP-D66-VVD-coalitie. Opmerkelijk is dat, ondanks het verlies van 3 zetels, er toch voorkeur is gegeven aan de VVD i.v.m. stabiliteit van het college, boven ProVeenendaal die zich nog zou moeten bewijzen in de raad. In beslotenheid zijn vervolgens, onder leiding van Kars Veling, onderhandelingsgesprekken gestart die zich concentreerden op de koopzondag en een nieuwe bestuursstijl.

Tijdens de nog lopende onderhandelingen polsten D66 en VVD, zonder de ChristenUnie vooraf te informeren, bij  ProVeenendaal en het CDA de mogelijkheid van een andere coalitiesamenstelling. Hoezo open en transparant? Zeker niet chique! Was het een vooraf geregisseerd  toneelstukje met dubbele bodem? Dit beeld wordt gesterkt door de daarop volgende aankondiging van de onderhandelaars van D66 en VVD dat ze, gezien de wijze waarop de ChristenUnie de onderhandelingen gevoerd had, onvoldoende vertrouwen hadden in een samenwerking met de ChristenUnie.

De ChristenUnie ten tweede male buiten spel gezet! Was in 2006 het breekpunt “evenementen op zondag”, nu - alle gespreksverslagen nog eens nalezend - is de reden gelegen in bestuursstijl, transparantie, vertrouwen en… het tikkende tijdbommetje “de koopzondag”.

SGP, CDA, ProVeenendaal, VVD en D66 gaan nu verder met de nieuwe formateur Rudi Boekhoven. Hopelijk blijven daarbij de algemene goede uitgangspunten (bestuursstijl) van het advies Veling van kracht.

De  nieuw beoogde coalitie wijkt in samenstelling sterk af van wat de kiezer toch duidelijk heeft aangegeven. Er kan dus geen sprake meer zijn van een afspiegelingscollege. Het moet dus een programmacoalitie/-college worden. In de nu toch wel sterk getinte progressief-liberale setting is de positie van de SGP merkwaardig te noemen, of toch niet? Mij dunkt, het  gedachtegoed van de  ChristenUnie zal niet door de SGP in het college ingebracht worden.

Analyserend waarom de ChristenUnie buiten de boot is gevallen brengt mij tot de kernpunten: bestuursstijl, vertrouwen en de koopzondag. In geen enkel geschrift of gesprek wordt tot nog toe duidelijk gemaakt waarop de kritiek m.b.t. de bestuursstijl zich concreet richt, evenmin waarop “het geen vertrouwen in elkaar hebben” is gebaseerd. Gelegitimeerd door de kiezer op haar speerpunt “nee tegen de koopzondag” heeft de ChristenUnie hierover afspraken willen maken in het coalitieakkoord. Vier alternatieven zijn aan de orde geweest. Door het intensief bespreken van dit, ook voor de SGP, aangelegen punt,  voelde D66 zich onder zeer grote druk gezet en in haar liberale principes aangetast. D66 verwijt de ChristenUnie gebrek aan respect voor haar standpunt dit onderwerp geheel aan de raad over te laten. Merkwaardig; een samenleving kan niet zonder wet- en regelgeving, een samenwerkingsverband vraagt om afspraken en spelregels. Nu zou dit niet mogen?  Men kan en/of wil elkaar niet begrijpen! Dan wordt het wel heel erg moeilijk (voor kenners: het kunnen-willen-kwadrant). Spelen “gevoel en emoties” een vertroebelende rol?

Een jammerlijk verloop, de ChristenUnie is nu een eerlijke kans onthouden.

De rol van de ChristenUnie als coalitiepartner lijkt uitgespeeld. Tijd voor zelfreflectie om mogelijk falen bij zichzelf te onderzoeken. De ChristenUnie wijst niet met beschuldigende vinger naar wie dan ook, maar strekt, vanuit een constructieve opstelling de hand uit, om met hart en hoofd  de raad en de Veense samenleving ten dienste te zijn vanuit haar programma naar Bijbelse uitgangspunten!

Deze rol is nu voor de ChristenUnie de komende vier jaar weggelegd. Niet minder belangrijk omdat uiteindelijk het primaat voor gemeentelijk beleid bij de raad ligt!

B.C.M. Borsboom

Lid ChristenUnie