Excursie ChristenUnie rond kwelwater in Binnenveld

Foto Dick Roodbeendinsdag 11 februari 2014

Zaterdagochtend 8 februari verzamelden zich een groot aantal ChristenUnieleden in de Indoortent aan de Boslandweg in Achterberg.  Ondanks de stromende regen hadden wij ons de moeite getroost te komen voor een excursie naar de Blauwe Hel. Georganiseerd door de statenfractie Utrecht van de ChristenUnie, en onder leiding van statenlid Kees de Heer, in het dagelijkse leven bioloog en in de statenfractie belast met ondermeer ruimtelijke thema's en natuur en landschap.

Vertegenwoordigers van de gemeenteraadsfracties van Rhenen en Veenendaal waren aanwezig, evenals een Statenlid van de provincie Gelderland. En niet te vergeten als eregast ons Tweede Kamerlid Carla Dik.

Op de fiets, ondersteund door de wind in de rug, en afkoeling door een permanente regenbui, trokken de deelnemers richting Veenendaal. Een rondje langs de Surfvijfer en vervolgens de Griftweg in om bij de Blauwe Hel af te stappen. Daar gaf Kees de Heer uitleg wat er precies aan de hand is. Aanvoer van kwelwater is in dit gebied zeer belangrijk om verdroging te voorkomen. Dit om blauwgrasland, trilveen en geel schorpioenmos in het Binnenveld te behouden. Deze flora wordt bedreigt door een te laag waterpeil. Het gebied verdroogt door een lage stand van het water in de van de Grift en de afvoer van water via sloten.

Een plan om het waterpeil in de Grift met 20 centimeter te verhogen,door het plaatsen van een stuw en het dempen van sloten, zorgde voor veel weerstand bij LTO, bedrijven, het waterschap en de gemeenten. Voor Veenendaal-Oost zou dit grote nadelige gevolgen hebben.

Er is een alternatief plan bedacht om kwelputen te slaan tot een diepte van 40 meter. Volgens de wet op de communicerende vaten zal het water via de put omhoog worden gestuwd en kan het worden gebruikt om het waterpeil in dit gebied te vergroten.

Het investeringsbedrag neemt wel toe, in het oude plan 1 miljoen, in het nieuwe plan 1.7 miljoen, voorwaar geen geringe toename. Maar de Statenfractie van de ChristenUnie is van mening dat deze oplossing tegemoet komt aan de vele bezwaren die er tegen het eerdere plan bestaan.

Na deze uitgebreide uitleg zijn we met goede moed, en nog steeds begeleid door regen en wind, via het prachtige fietspad langs de Grift, richting Achterberg getrokken.

Daar heeft, onder het genot van soep en broodjes, en voorzien van een warmtestraler om de verkleumde botten op te warmen, nog een geanimeerde discussie plaats gevonden.

Voorwaar een goed bestede ochtend, met dank aan de Utrechtse Statenfractie, en vooral aan Kees de Heer voor zijn voortreffelijke begeleiding en uitleg!

Dick Roodbeen

Archief > 2014