Schriftelijke vragen over brand aan het Arsenaal

Jolanda de Heervrijdag 31 januari 2014

Zoals bekend, werd afgelopen zondag Houthandel Van Essen aan het Arsenaal getroffen door een grote, uitslaande brand. Naast grote schade bij Van Essen, hebben ook bedrijven en woningen in de buurt schade opgelopen. Door een combinatie van factoren is de situatie behoorlijk kritiek geweest voor meerdere panden in de buurt. Over de grote inzet van de brandweer en andere hulpdiensten vernemen wij voornamelijk lof! Daar willen wij niets aan afdoen. Integendeel. We zijn trots op onze brandweer, waarvoor velen zich zelfs vrijwillg inzetten. Toch heeft het naar onze informatie erg lang geduurd voordat de brandweer uiteindelijk goed haar werk kon doen en is het overslaan van de brand maar ternauwernood voorkomen.

Wij hebben daarom de volgende vragen gesteld aan de burgemeester:

1.         Zijn de signalen juist dat de brandgang en andere doorgangen bij Van Essen niet vrij waren, maar vol stonden

met hout? En dat hierdoor de brandweer zich moeilijk toegang kon verschaffen tot de brandhaard?

2.         Zo ja, klopt het dat dit al lange tijd (in termen van jaren) het geval was?

3.         Hoe is er bij dit bedrijf de afgelopen jaren gecontroleerd en gehandhaafd door de gemeente?

4.         Zijn de signalen juist dat de waterwinning, zeker het eerste uur, een probleem is geweest? En dat daardoor

meerdere tankauto's droog hebben gestaan?

5.         De waterwinning is door de brandweer ongetwijfeld vakkundig opgebouwd. Maar hoe reëel is het voor onze gemeente

dat een pomp van heel ver moet komen? En moeten er op het terrein zelf niet gewoon meer mogelijkheden tot

waterwinning zijn? (zoals een bronput, die aan de oostzijde wel aanwezig is)

6.         Bent u met ons van mening dat het met het oog op de veiligheid van De Batterijen goed zou zijn om de waterwinning

nog eens goed te inventariseren en indien nodig maatregelen te nemen? Aan de westkant van De Batterijen is

bovendien ook nog een tankstation gelegen.

Wij zijn zeer benieuwd naar de beantwoording van onze vragen. Met name omdat wij van de gebeurtenissen willen leren en voor de toekomst de veiligheid willen vergroten voor burgers en bedrijven.

Jolanda de Heer

Archief > 2014