Gratis parkeren werkt

gratis-parkerenwoensdag 21 december 2016

Op voorstel van de ChristenUnie, SGP, CDA en de SP is een jaar geleden gestart met de proef gratis parkeren in de gemeentelijke parkeergarages. Aanleiding was het stimuleren van het aantal bezoekers teneinde de winkelleegstand in ons winkelcentrum te keren. Een proef van een jaar, omdat niet bekend was of het zou werken.

Uit gegevens over de eerste tien maanden blijkt dat het aantal geparkeerde uren in de gemeentelijke garages ten opzichte van 2015 is gegroeid van 60.000 naar 145.000. Een meerderheid van de ondernemers ziet een toename van het aantal klanten en een stijging van de omzet. Bijna 70% van de ondernemers ziet omzetstijgingen tot wel 15% terwijl de landelijke autonome groei zich beperkt tot een luttele 1,1% (CBS).

Het gratis parkeren als marketinginstrument werkt. Met relatief beperkte middelen wordt een maximaal effect bereikt. Winkeliers, pandeigenaren, horeca, particuliere garages worden nu uitgenodigd financieel bij te dragen.

Archief > 2016